Technotronic

Ya Kid K

Het is trouwens Busschots die op zekere dag in 1989 Jo Bogaert, die hem een exemplaar had aangeboden van de instrumentale versie, tipt om een zangstem daaraan toe te voegen. Patrick voelde immers aan de reacties in zijn zaak dat er meer in die plaat zat. Met die tip in zijn achterhoofd stapt Jo naar zangeres Ya Kid K, artiestennaam van Manuela Kamosi, de zesentwintigste januari 1973 in Kinshasa geboren. Elf jaar later verhuist Manuela met haar familie naar België. Manuela gaat vervolgens een tijdje in Chicago en Dallas wonen, waar ze in aanraking komt met hiphop en house. Ze is meteen verkocht. Terug in Vlaanderen richt ze samen met Tom Van Dijk Fresh Beat Productions op. Hiphop is haar dada. Jo is zo weg van het talent van deze zeventienjarige dat hij haar de cassette aanbiedt met daarop de instrumentale versie van wat iets later Pump up the jam zal worden. "Ik wist dat ik op zoek moest gaan naar een herkenbare soundkleur om die instrumentale versie naar een hoger niveau te tillen. Toen ik de stem van Manuela hoorde en hoe zij het wou aan- en invullen, wist ik dat ik de juiste combinatie beethad", aldus Jo. Aan Jan Delvaux vertelt Manuela voor zijn boek "Belpop, de eerste vijftig jaar" daarover: "Ik kreeg van Jo een cassette met daarop Technotronic. Ik vond dat zeer elektronisch klinken. In mijn ogen was dat dus gewoon een newbeatplaat. Nadat ik die cassette een paar weken had laten rondslingeren, dacht ik plotseling: Contrast, dat moet ik hebben! De inspiratie qua tekst komt van het nummer "It's my beat" van Sweet Tee & Jazzy Joyce en van de Congolese groep Zaiko Langa Langa, waar in het Lingala wordt gezongen over pompen. Ik had een zwak voor het woord pump en alles wat daarop rijmt. In vijftien minuten had ik een korte tekst klaar." Jo nodigt Manuela vervolgens uit in zijn homestudio. Hij had namelijk op de zolder van zijn huis een opnamestudio ingericht. Zijn buren vonden dat geluid geen overlast, integendeel. Trouwens, een van hen was een zo goed als potdove dame, dus Jo kon lekker zijn gang gaan. "Manuela had ik via haar manager leren kennen. Die bezorgde me enkele demo's van haar en ik was meteen verkocht. Ik vroeg haar of ze interesse had in een nieuw project. Ik gaf haar dus die instrumentale versie mee naar huis en een paar weken later is ze naar mijn studio gekomen en hebben we haar vocale gedeelte opgenomen. De opname zelf nam amper een halfuur in beslag. Een pak meer tijd heb ik nadien in het eindresultaat gestoken. Ik heb die stukjes rap en gezongen passages met mijn beste knip-en-plakwerk tot één geheel gemonteerd. Pro Tools bestond toen nog niet, ik heb dat toen op een analoge bandopnemer gemonteerd."