Technotronic

Body to body

In 1991 beslist platenfirma ARS dat er een tweede album van Technotronic mag en moet komen. Maar er zijn problemen gerezen tussen Manuela Kamosi en de Amerikaanse firma SBK, die de groep in Amerika verdeelt. Zij doet dus niet mee. Voor het tweede studioalbum van Technotronic, "Body to body", kan Jo dus geen beroep meer doen op het oorspronkelijke team. In ons gesprek geeft hij grif dat je dat ook hoort. De samenwerking klonk anders. Hij doet voor deze productie een beroep op de in Congo geboren actrice, zangeres en fotomodel Réjane Magloire oftewel Reggie. Reggie maakte deel uit van de groep Indeep, die in 1981 een vette hit scoorde met Last night a D.J. saved my life. Zij is wel niet die leadzangeres die je in dit nummer hoort, die eer was weggelegd voor Rose Marie Ramsey.

In het totaal worden er voor het album "Body to body" elf songs ingeblikt, waarvoor Reggie, Jo, Olivier Abbeloos, Lucien Foort en Patrick De Meyer de songs aanreiken. We moeten toch even slikken wanneer Jo, als we over dit project willen praten, meteen zegt: "Ik zou hier liever niet over willen praten. Ik wil dit product zo snel mogelijk vergeten. Het Amerikaanse management van Manuela heeft bij haar aangedrongen te kiezen voor een solocarrière. Ik mocht contractueel niet meer met haar samenwerken. Ik had geen keuze: ofwel moest ik stoppen met Technotronic ofwel moest ik op zoek gaan naar een andere zangeres. Ik vond er geen die me aanstond, hoe vreemd dat ook mag klinken. En dan ben ik via ICP terechtgekomen bij Reggie. Hier wil ik verder niets meer aan toevoegen. Het is misschien not done, maar ik vind dat persoonlijk een verschrikkelijke plaat, een onding. Je voelt dat die plaat onder enorme stress is gemaakt. Ik ben een plaat gaan maken in het bewustzijn dat mijn lievelingszangeres er niet bij was. Ik voelde van bij het begin aan dat ik de kwaliteit van die eerste plaat niet meer kon bereiken. Die periode 1990 tot en met 1991 was voor mij een helse periode. Ik zat op een bepaald moment met twee telefoons tegelijk hectische gesprekken het voeren, terwijl ondertussen faxen binnenrolden. Ik kwam nauwelijks nog aan muziek maken toe. Het ene moment hingen er managers aan de lijn, het andere advocaten. Dit overkwam me, ik had daar niet voor gekozen. Ik had dit ook niet in de hand, ik was daar totaal niet op voorbereid. Hoe zou ik ook? Ik moest er tevens voor zorgen dat ik door al die toestanden financieel zelf niet de dupe zou worden. Qua dollars hing er ook veel in de lucht. Dat was echt geen lachertje. In plaats van muziek te maken, wat ik zo graag deed, was ik de godganse dag met totaal andere dingen bezig."