Soulsister

Simple rule

Het derde album van Soulsister wordt "Simple rule", in 1993 eveneens uitgebracht onder de naam Leyers, Michiels & Soulsister. Jan vindt het niet hun sterkste album. "We kozen ervoor de stem van Paul vooraan te zetten. Je zou net zo goed kunnen zeggen dat het een soloplaat van Paul is geworden. Paul die erg van soul houdt, Ray Charles en aanverwanten. Mijn voorkeur gaat meer uit naar popsongs. Ik hou meer van Elvis Costello en The Kinks en zo. Op 'Heat' vielen die diverse voorkeuren mooi samen, voor 'Simple rule' kozen we meer de weg van de soulmuziek. Vandaar dat die plaat me iets minder na aan het hart ligt." Paul gaat daarmee niet akkoord. "Ik link die plaat aan het feit dat we de kans kregen om in New York en Los Angeles te gaan schrijven. In Los Angeles schreven we 'Changes' en in New York 'Locks and keys'. We konden daar samenwerken met producer David Werner en geweldige muzikanten als drummer Graham Ward. Ik vergeet die sessie nooit meer, alleen al daarom blijf ik het een geweldige plaat vinden. Vooral het nummer 'Broken', waarmee we nadien een vette hit scoorden. Dat schreven Jan en ik samen op onze hotelkamer in New York. We zaten daar in het gezelschap van Jules Shear, met wie we net 'Locks and keys' hadden geschreven. Achteraf wou hij nog mee delen in de auteursrechten van 'Broken', maar die ballon ging niet op, want hij zat gewoon naast ons wat te luistervinken. Die schrijverseer viel wel David Werner te beurt. Ik herinner me ook nog goed dat we de clip voor 'Broken' in Londen hebben opgenomen." Broken wordt de drieëntwintigste januari 1993 op single uitgebracht en prijkt de zevenentwintigste februari op de vijfde stek in de Ultratop. Jan wil aan dit verhaal nog snel toevoegen waarom ze met David Werner songs gingen schrijven. "Ik voelde aan dat het samen schrijven met Paul niet meer zo vlotte als tijdens ons album 'Heat'. In de loop van 1989 was Michael Lang onze manager geworden. 'Ik ken iemand in L.A.,' zei hij, 'kom eens samen met Paul naar hier en tast eens af of dat kan werken.' We werden aan David voorgesteld en het was even wennen omdat we die man niet zo goed kenden. Maar als je als muzikant met iemand die je wat vreemd is toch kan jammen, dan moet dat met samen songs schrijven ook lukken. Je moet alleen opletten dat die ander je niet afremt, integendeel, dat hij je aanspoort tot het schrijven van een goede song. Pas op, je moet tegen een stootje kunnen, want de ander moet kunnen en durven zeggen dat hij jouw idee niet zo goed vindt. Met David werkte dat. 'Broken' en 'Changes' zijn beide een voorbeeld dat het schrijven met ons gedrieën ook werkte. Het zijn beide ijzersterke songs geworden en ze staan nog steeds als een huis. Nog even dit als ik mag. Telkens als ik 'Broken' hoor, moet ik onverwijld aan de winter denken, want toen we dat nummer schreven, was het ontzettend koud. Zo koud, dat we tijdens het schrijven op onze hotelkamer regelmatig een slok whisky dronken om ons warm te houden."