Samantha

Delen S
Bekijk DiscografiesLees Biografie
Ik zal er geen traan om laten dat ik niet rijk geworden ben van Eviva Espana.
Zangeres van het officieus Spaanse volkslied

Imca Marina - Viva Espana

Spaanse medaille voor Eviva España

Wanneer we de achtste december 2014 "Het Laatste Nieuws" doorbladeren, valt ons oog vrij snel op dit bericht waar we tot dan toe geen weet van hadden. Daarin vertelt Leo Caerts het volgende: "Ik werd ooit als componist van Eviva España gedecoreerd in Madrid. Ik kreeg daar uit handen van de minister van Cultuur een medaille, wat ik als een grote eer beschouwde. Op onze terugweg werd er in onze auto ingebroken en was ik mijn medaille meteen kwijt. Ik was in die tijd nog orkestleider van de band van Will Tura en een van onze fans had dat verhaal opgepikt. Zonder mijn medeweten schreef die een briefje met het hele relaas naar onze toenmalige koningin Fabiola. Blijkbaar heeft zij haar relaties toen aangesproken, want enkele weken later kreeg ik een briefje van haar en een nieuwe medaille. In ben die fan en uiteraard koningin Fabiola oprecht dankbaar voor dit mooie gebaar."

De Regenboog

Zij verblijft sinds 2012 in het woon-zorgcentrum "De Regenboog" te Zwijndrecht. "Hier ben ik omringd door zorgzame mensen en uiteraard een rist bejaarden die ooit fan van me waren en die me nog altijd Samantha blijven noemen. Dat stoort me niet. Af en toe luister ik nog eens naar mijn platen. Ik heb in het totaal zo'n vijftig singles opgenomen en een aantal elpees en cd's. Ik luister trouwens ook vaak en graag naar Radio 2 en zo hou ik gelijke tred met de hits van nu. Waar ik erg blij om ben, is met het wekelijkse bezoek van mijn zoon Dave (geboren in 1980). Hij woont met zijn gezin in Hemiksem. Ik ben intussen tweemaal omie: van mijn kleinzoon William en van mijn kleindochter Louise. Zingen doe ik niet meer. Ik heb in 2016 beslist definitief een punt achter mijn zangcarrière te plaatsen. Die beslissing deed op dat moment zeer, maar ik heb dat nadien diep in mijn hart een plaats kunnen geven. Mijn stem is niet meer wat ze ooit was en dan moet je met respect voor jezelf afscheid kunnen nemen. Ik kan het makkelijk een plaats geven omdat ik het zélf beslist heb. Nagenieten van al die mooie momenten helpt meer dan je denkt, en de mensen die me nog vaak komen bezoeken, vertellen me dat ze me af en toe nog eens op de radio horen. Het is goed zo!"

Schlagerfestival

Waar het ondanks haar handicap enigszins kan, treedt Samantha nog op. De dertigste en eenendertigste maart en de eerste en zevende april 2012 is ze in volle doen op het podium van de "Ethias Arena" van Hasselt tijdens het "Schlagerfestival" aan de zijde van onder anderen Frans Bauer, Sam Gooris, Christoff, De Romeo's, Bart Kaëll, Jo Vally en Dana Winner. De zeventiende september 2013 is zij te gast in "De Roma" in Borgerhout, waar zij samen met Axl Peleman, begeleid door de band van Jan Hautekiet, voor de nodige ambiance en nostalgie zorgt.

WK-voetbal in Zuid-Afrika

Het España-verhaal krijgt nog een derde hitadem wanneer in 2010 de Spaanse voetbalploeg van zich laat horen tijdens het WK Voetbal in Zuid-Afrika wanneer in de finale Spanje tegen Nederland speelt en de zege binnenhaalt met 1-0. Ook dan wordt Y viva España luidkeels in het stadion meegezongen. Toen achteraf een feest georganiseerd werd, was Manolo Escobar te gast om er live zijn grootste hit te zingen. Zowel de spelers als hun entourage zongen uit volle borst mee.

Eviva De Panne

De hoogtijdagen van weleer mogen dan geruime tijd achter de rug zijn, de moed opgeven doet Samantha niet. In 2008 is er op het Scorpion-label de single Een leven vol muziek met op de B-kant Ik wacht op jou, beide geschreven door Eddy Govert en Henry Spider (Hendrik Deschuyteneer). Die songs vind je ook terug op het album "Het beste van Samantha", dat in de zomer van 2014 op het Scorpion-label wordt uitgebracht. In 2009 is er het album "Verrassend anders" met daarop Samantha's grootste hits en enkele covers: Hurt van Timi Yuro, All alone am I van Brenda Lee en The French Song van Lucille Starr. In de zomer van dat jaar zingt Niels Destadsbader als zijn eresaluut aan De Panne Eviva De Panne, gebaseerd op de melodie van Eviva España, in het tv-programma "1000 zonnen en garnalen".

Hit Collection

Om de fans te plezieren, verzamelt Sony in 2008 nog eens een rist hits van Samantha op de cd "Hit Collection" met, naast Eviva España uiteraard, nummers als April in Portugal en Het lied is uit. In nieuwe nummers van haar is blijkbaar geen platenfirma meer geïnteresseerd, lezen we in een aantal interviews uit die periode. Diezelfde compilatie was vijf jaar eerder al op cd uitgebracht op het Silver Star-label onder de titel "Eviva España".

Houden van... Griffelrock

"Houden van... Griffelrock" zet Samantha in 2005 in het "Sportpaleis" van Antwerpen op de affiche samen met onder anderen Mieke, Bart Van den Bossche, Elly & Rikkert en Miel Cools.

De Eregalerij

Reportage uit De Rode Loper. Het liedje 'Eviva Espana' wordt bijgezet in De Eregalerij van Radio 2.

De Eregalerij

In 2001 wordt de tweeëntwintigste november in het "Casino van Knokke" Eviva España voor de eeuwigheid opgenomen in "De Eregalerij" van Sabam en Radio 2.

30-jarige carrière

Samantha hecht, ondanks haar handicap, eraan samen met haar fans in 1997 haar dertigjarige carrière te vieren.

Meer dan 40 miljoen exemplaren van Eviva España

De teller wijst rond 1996 zo'n vierhonderdvijftig verschillende versies van Eviva España aan, goed voor om en nabij de veertig miljoen verkochte exemplaren. Dat getal wordt dat jaar nog aangedikt door de release van de cover door Petra en Claudia oftewel het succesvolle duo Sha-Na. Zij pieken de derde augustus 1996 op twee in de Vlaamse Top Tien.

Samantha heeft multiple sclerose

In 1992 wordt bij Samantha multiple sclerose vastgesteld en wordt ze almaar minder mobiel. "Ik was aan het werk tijdens de Gentse Feesten. Een van mijn muzikanten merkte achteraf op dat ik wat met mijn voeten bleef haperen als ik stapte. Ik ben dan naar de dokter gegaan en die stelde de beginfase van MS vast. Daar was geen tegenhouden meer aan en stilaan ben ik in een rolstoel beland. Maar dat belette me niet om te blijven optreden. Ik probeerde op die manier voor rolstoelpatiënten een voorbeeld te zijn en hun op die manier wat moed te geven."

New beat-versie van Eviva España

In 1984 probeert zij een soort comeback en scoort vier jaar later nog eens een nummer één met Niet met mij. De elfde juni 1988 noteren we een tweede plaats in de Vlaamse Top Tien. Samantha heeft op dat moment een contract op zak bij firma Scorpion, die ook de singles van Nicole & Hugo en Sylviane uitbrengt. Henry Spider is haar producer. Iets later wordt er zelfs een nieuwe versie opgenomen van haar grootste hit Eviva España. New beat is op dat moment erg in. Samantha treedt ermee op in "Tien om te Zien", maar die remake levert niet het verhoopte succes op. "Mijn man Marc vond die liedjes en vooral die arrangementen niet je van het. Ergens had hij gelijk. Ik zag het ook niet meer zo zitten. Zonder pretentieus te willen klinken, begrijp ik na al die jaren nog steeds niet dat ik door geen enkele platenfirma werd aangezocht om voor hen te komen zingen. Ik had bijvoorbeeld dolgraag evergreens opgenomen, covers gezongen van bekende liedjes. Maar het is er nooit van gekomen."

Eviva Espana

Uit Sjo Bis Time

Eviva Espana

Uit Sjo Bis Time

Vanavond

Uit Stars on tape Gala

Eviva Espana & Vaya Con Dios

Uit Zingezong

Helicopter US Navy 66

Uit Hit Hit Hoera

Haar eigen platenwinkel

De naam Samantha deemstert in de hitlijsten stilaan weg. In Deurne begint zij een platenwinkel en blijft op die manier nauw in contact met de muziek. "Ik werd daarin gestimuleerd door mijn moeder en een vriendin van me. Maar ik had snel door dat dat moeilijk te combineren was met mijn zangcarrière. De klanten hadden graag dat ik hen voorthielp, maar ik moest vaak gaan optreden en dan heb ik besloten er na ruim twee jaar een punt achter te zetten. Twee meesters dienen zat er niet in, dat lukte niet."

Tikke Takke Tango

Op regelmatige basis worden er nieuwe singles in de markt gezet, al durft Samantha nog al eens van platenfirma te wisselen. Na wat zoekwerk belandt ze in 1978 bij het Monopole-label en neemt voor hen Tikke Takke Tango op van de hand van Harry Silver. De vierde maart van dat jaar posteert Samantha daarmee op de vierde plaats in de Vlaamse Top Tien. Op de B-kant zingt zij over Het Ladoga-meer. Nu eens niet over een of ander Spaans vakantieoord, maar wel over het grootste meer van Europa, gelegen in Noordwest-Rusland. Geen titel klinkt trouwens te gek of te vreemd om als invalshoek voor een nieuwe song te dienen. Wat dacht je van 'n Casanova in Casablanca?

Komediant

Met de single Komediant wordt uit een ander vaatje getapt. Dit nummer werd uitgebracht op het ADS-label en Samantha staat er de vijfentwintigste september 1976 mee op drie in de Vlaamse Top Tien. Op datzelfde label is er van de hand van Clark van Mere en Andy Free de single Enrico, waarmee Samantha de negentiende maart 1977 toch nog een vijfde plaats in de Vlaamse Top Tien weet in te palmen. Er wordt ook een Duitse versie ingeblikt met op de ommekant Die kleinen Märchen.

1975 is ook een goed jaar

Vanaf 1975 brengt Samantha op het Gnome-label van Johnny Hoes een rist singles uit die door het publiek op gul applaus worden onthaald. Casino de Paris wordt voor haar geschreven door Tonny Eyk samen met Johnny Hoes en Johnny Austerlitz. Het hopsagehalte stijgt, de schlagersfeer komt weer dichterbij. De achtentwintigste juni 1975 mag Samantha met Casino de Paris een negende plaats optekenen in de Vlaamse Top Tien. Voor haar daaropvolgende single Lieve blauwe zwaluw, met op de B-kant Ik wil gelukkig zijn van de hand van Johnny Hoes en Jaap Koeman, wordt er eindelijk nog eens aangeklopt bij Leo Caerts en Leo Rozenstraten – en met succes, want de elfde oktober 1975 staat Samantha met dat nummer op de derde plaats in de Vlaamse Top Tien. Met Eviva España qua thema in hun achterhoofd schrijven Jaap Koeman en Johnny Hoes voor haar Was ik maar in Spanje geboren, gekoppeld aan De fanfare, in de Vlaamse Top Tien de vierde september 1976 bekroond met een vijfde plaats. De olés en de hoempapasfeer blijven in dit nummer niet achterwege. De carnavalssfeer viert zelfs in de zomer hoogtij!

Exit impresario René Ingelberts

Qua tegenslag blijft het voor Samantha niet alleen bij een gemiste Europese doorbraak sinds de release van Eviva España, haar samenwerking met impresario René Ingelberts loopt met een sisser af. "Achteraf beschouwd weet ik niet of het zo'n goede beslissing is geweest met hem te breken, want nadien bleven de hits wat uit. Maar ja, de mensen om me heen bleven maar zagen dat ik iemand anders moest zoeken om mijn belangen te behartigen. Dat kwam vooral omdat mijn ouders veel geld in mijn carrière bleven pompen. Ik werkte immers met een liveband met zes muzikanten, ik had een degelijke geluidsinstallatie en belichting nodig. Ik wou iemand anders daaromtrent aanspreken, maar dat lukte niet. De jaren nadien heb ik zonder manager gewerkt."

Elpee 'Samantha'

In 1974 noteren we tevens de release van de elpee "Samantha", deze keer op het Barclay-label, met daarop nummers als Meisjes, Als je komt en Vlinder.

Ik hou van jou

Tot eenieders verbazing bereikt Samantha in 1974 opnieuw de eerste plaats in de Vlaamse Top Tien. Eddy Govert schrijft voor haar, samen met Manuel de Gómez, een van de mooiste liedjes die zij ooit heeft ingeblikt, zeker zangtechnisch gesproken, Ik hou van jou. In de zomer van dat jaar komt het op single uit en de eenendertigste augustus staat het op één in de Vlaamse Top Tien. Een paar weken later zijn er meer dan twintigduizend exemplaren van verkocht. In de Top Dertig zit er de twaalfde oktober een vijfde plaats in. In dit nummer is duidelijk te horen dat Samantha in haar sas is. Ze zingt gevoeliger dan voorheen. Na nog maar eens op haar volgende single een Spaanse locatie te hebben bezongen in het nummer Ibiza, schrijft Eddy, als een soort vervolg op Ik hou van jou, Ik verlang naar jou met op de B-kant Daar in New-Jersey. In de Vlaamse Top Tien de vijftiende februari 1975 goed voor een tweede plaats. Ook hier zingt Samantha weer met volle passie en overgave.

Y viva España succes in Engeland en Scandinavië

In Engeland en Scandinavië is er voor Y viva España ook een behoorlijk succes weggelegd en wel voor de Zweedse zangeres Sylvia Vrethammar. In de Britse Top Veertig, waar ze, omdat haar achternaam nogal moeilijk is om uit te spreken, gelanceerd wordt als Sylvia, geraakt zij de tiende augustus 1974 met Y viva España tot op de vierde plaats en verblijft zo'n vier maanden na elkaar in de Engelse charts, waarvan vijf weken in de Top Tien. Het levert haar een gouden schijf op. Zij zal dat succes een jaar later nog eens dunnetjes overdoen met de single Hasta la vista.

Sylvia - Y viva España

Nachten van Parijs

Samantha mag nochtans opnieuw luidkeels bingo roepen wanneer zij de dertiende oktober 1973 tot op twee geraakt in de Vlaamse Top Tien, deze keer met Nachten van Parijs, geschreven door Joop Portengen (schreef eerder hits voor John Lamers en Imca Marina) in een productie van Johnny Hoes. "We hadden op dat moment een platencontract bij Gnome, de firma van Sylvain Tack, waar Bart van der Laar het voor het zeggen had. Tack verkocht die firma in 1974 aan Johnny Hoes. Bart liet René weten dat hij een geschikt nummer voor me had en zodoende hebben we dat nummer ingeblikt en is het nog een bescheiden hit geworden ook." Op de keerzijde horen we Als je komt. In de Top Dertig weet Samantha met dit nummer door te stoten naar de eenentwintigste plaats. Laura Lynn zal in 2007 Nachten van Parijs van een coverversie voorzien.

Eviva España wordt een Spaans volkslied

Eviva España wordt in datzelfde Spanje pas een regelrechte voltreffer wanneer Manolo Escobar het in 1973 op het Belter-label op single uitbrengt met op de B-kant Pregúntale a mi guitarra. Zijn versie, goed voor enkele miljoenen exemplaren, is in al die jaren zowat een nationaal volkslied geworden en gebleven, te horen op tal van feesten en sportmanifestaties. Soms ook tijdens politieke evenementen zoals toen in 2017 de Spanjaarden en Catalanen het niet eens waren over de mogelijke afscheiding van Catalonië van Spanje. Zij wilden met het zingen van Eviva España aantonen dat ze niets willen weten van een scheiding.

Manolo Escobar - Y viva España

Oh Suzanna!

Voor Oh Suzanna!, geschreven door Leo Caerts samen met Leo Rozenstraten, is er het jaar nadien een vierde plaats in de Vlaamse Top Tien weggelegd. Datzelfde jaar brengt Samantha op het Ariola-label een single uit bedoeld voor onze oosterburen, Der Zauber von Paris van de hand van Thomas Hörbiger en Joop Portengen, met op de B-kant Liebe ist doch keine Lotterie. Voortgaand op het boek "Hit Bilanz" werd er voor deze single geen notering in de hitlijsten gereserveerd.

Gouden plaat voor 'Eviva Espana'

Reportage in 'Binnen en Buiten' over de uitreiking van een gouden plaat voor 'Eviva Espana'

Langspeler Eviva España

Op het Basart-label is er anno 1972 de langspeler "Eviva España", waarop songs als Ik wil je zo, Souvenir en Amore.

Bella Italia

Imca Marina staat met haar Duitse versie de tiende juli 1972 op de negentiende plaats. Daarmee is ze in Duitsland kunnen doorbreken, want zij zal daar het jaar nadien een behoorlijk stuk beter scoren met Bella Italia, een nummer volledig op de feestelijke leest van Viva España geschoeid.

Waarom werd 'Eviva España' een wereldhit?

Waarom Eviva España uiteindelijk zo'n wereldhit is geworden? Dat antwoord lezen we in het boek "Belpop Bonanza" van Jan Delvaux (uitgeverij Sylvain). Aan hem vertelde Leo: "De snelwegverbinding tussen Marseille en Barcelona was net klaar. Er werden op grote schaal appartementen langs de Spaanse kust gebouwd. Reisbureaus begonnen massaal die nieuwe bestemming te promoten. Eviva España is de ideale promospot. Duitsers bijvoorbeeld die daar een flat wilden kopen, werden met speciale vliegtuigen overgevlogen om te gaan kijken en Samantha is zelfs een paar keren meegereisd."

Nummer 1 in Spanje

Samantha neemt voor het buitenland van Eviva España versies in diverse talen op, maar die worden stelselmatig geweigerd omdat plaatselijke artiesten het al hadden ingeblikt en zij uiteindelijk met de eer en de glorie zullen gaan lopen. Wat niet belet dat Samantha ook een Spaanstalige versie inblikt op tekst van Manuel de Gómez, ingezongen in een Brusselse platenstudio. Manuel had als Spanjaard meteen door dat Eviva España geen keurig Spaans is en vervangt het door Y viva España. Alleen heeft hij het blijkbaar iets té Spaans ingekleurd met nogal veel liefde voor zijn vaderland, wat de Basken en de Catalanen dan weer niet leuk vinden. Voor Samantha wordt die Spaanse versie toch nog een meevaller. "Via mijn platenfirma kwam mijn Spaanse versie dan in Spanje terecht. Daar liep het op een bepaald moment als een trein. Ik deed daar vijf televisieoptredens, onder meer in Barcelona en Madrid. Ik werd daar uitgeroepen tot populairste zangeres van het moment. Ik stond namelijk op één in de Spaanse hitlijsten. Vreemd genoeg werd dat hier in de Belgische pers wat doodgezwegen." Het is wel zo dat ze na die hitnotering in Spanje nooit meer teruggevraagd werd, ook niet de jaren nadien.

Feest bij Don José thuis

Intussen hadden Samantha en haar platenfirma wel door dat zij tijdens feestjes ambiance kon maken en op die España-leest worden vervolgens almaar vaker "liedjes met toeters en bellen" gecomponeerd en opgenomen. In die rij hoort zeker Feest bij Don José thuis. Leo Rozenstraten schreef de Nederlandse tekst bij Ich kenn' ein Girl am Zuckerhut, in Duitsland dat jaar een hit voor Erik Silvester, die dat nummer samen met Michael Holm had geschreven. De twintigste mei 1972 staat Samantha hiermee op vijf in de Vlaamse Top Tien. Dat jaar mikt zij in ons land nog eens op een notering in de hitlijsten met een song die een beetje klinkt als K3 avant la lettre, Yamaho, yamahe, met op de B-kant Souvenir. De achtentwintigste oktober staat ze ermee op zes in de Vlaamse Top Tien. Ook de Spaanse hitlijsten worden geviseerd met dat jaar op het Discophon-label Esa aventura met als ommekant Helicopter U.S. Navy 66.

Imca Marina covert Eviva España*

In "De Standaard" van de vijfentwintigste juli 2003 lezen we jaren later over dat buitenlandse avontuur van Eviva España: "Samantha's platenfirma Basart stuurde alle Belgische producties naar de Nederlandse hoofdzetel. Omdat het in die periode niet duidelijk was of Samantha bij haar manager zou blijven, popelde die platenfirma niet meteen om qua promotie te investeren in nieuwe markten, zoals Duitsland. De Nederlandse zangeres Imca Marina palmde de Nederlandse en Duitse markt in met haar versie." Imca Marina was in Nederland een bekende zangeres van een aantal niet onaardige hits. Ze nam in 1959 haar eerste plaat op om in 1964 te scoren met Harlekino en iets later met Santo Domingo. In 1975 scoort ze opnieuw stevig met Vino (waar blijft de wijn). De eerste april 1972 stapt Imca met Viva España de Nederlandse Top Veertig binnen om een tijdje later halt te houden op plek vijftien. In Nederland wordt er in 1995 nog eens gescoord met een parodie op Eviva España met Zuipen in Spanje door de Nederlandse band Bertus Staigerpaip.

Eviva Espana

Uit Tienerklanken

Eviva Espana

Uit Tienerklanken

Op één na grootste hit van het jaar 1972

Op de B-kant belandt De zon schijnt voor allen, geschreven door Jack White, Ronny Hein en Y. Nick. Op het Basart-label staat Eviva España de vijfentwintigste december 1971 op één in de Vlaamse Top Tien en zal daar tweeëntwintig weken in verblijven. Leo Caerts is in de wolken: "Ik was tweede kerstdag thuis op bezoek bij mijn ouders in Limburg toen ik telefoon kreeg van Alain met de melding dat we een dikke hit te pakken hadden. We hadden toen al meer dan twaalfduizend exemplaren verkocht. Een mooi kerstcadeau dus." In de Top Dertig gaat het wat trager. Daar staat Samantha de twaalfde februari 1972 op drie. Eviva España is samen met Un canto a Galicia van Julio Iglesias de grootste hit van 1972, goed voor 127.000 verkochte exemplaren. Samantha is vierentwintig wanneer ze de grootste hit uit haar carrière scoort. "Het moet me even van het hart, maar had ik toen geweten dat het nummer zo'n succes zou worden, dan had ik aangedrongen om te mogen meetekenen en dan was ik nu een rijke mevrouw geweest. Maar ja, ik was toen nog jong en onervaren. Dat hele zakelijke gedoe daarrond sprak me niet aan."

Niet echt enthousiast over 'Eviva España'

Eind 1971 trekt Samantha naar de studio, geflankeerd door producer van dienst Alain Lélievre. Het duurt wel even voor de platenfirma haar fiat geeft om het nummer op single te releasen. Ze laten het liedje dan ook even wat rondslingeren. "Ik weet nog", vertelt Samantha ons, "dat we dat liedje in de herfst opnamen. Stel je voor, een liedje over zon en zomer opnemen in een sombere, kille periode. Het is trouwens ook in volle winter op single uitgebracht. Alvorens op te nemen trok ik samen met René naar Zaventem, waar Leo woonde, om het nummer alvast eens te beluisteren. Toen ik het voor de eerste keer hoorde, had ik er helemaal geen zin in. In mijn oren klonk dat als een soort tarara-gedoe. Nu, om het liedje toch een kans te gunnen, heb ik het demobandje dat Leo vooraf had ingezongen mee naar huis genomen. Ik heb het daar voor de eerste keer aan mijn moeder laten horen en die reageerde meteen enthousiast. Die nam meteen het woord hit in de mond. Ik heb me het nummer dan eigen gemaakt en we hebben het vrij snel ingeblikt."

Leo Caerts schrijft 'Eviva España'

Op vraag van Samantha's manager René schrijft Leo speciaal voor haar Eviva España. Leo droomde er al jaren van in Spanje te gaan wonen. "Bij ons thuis waren we allemaal verzot op Spanje. Met de zomer voor de deur lag zo'n melodie, gekoppeld aan die droom, voor de hand. Ik weet nog dat ik thuis zat te denken aan iemand die van het zonnige Spanje droomt terwijl het buiten stevig regent. Dat overkomt ons allemaal wel eens. Dat was de periode dat haast iedereen voor een zomerse vakantie naar Spanje trok. Ik had vrij snel een marsritme in mijn hoofd, maar ik twijfelde even snel of Samantha dit zou willen zingen, want een marsritme lag in die tijd niet voor de hand, dat klonk niet modieus. Ik denk dat het me zo'n uur of vier heeft gekost om de melodie en het arrangement uit te werken. Mijn vaste tekstschrijver Leo Rozenstraten en ik waren het vrij vlug eens over het woord España, maar daar moest nog iets bij. Leo dacht terug aan zijn humaniorajaren in het Don Boscocollege te Hechtel. Zij zongen daar iets in de aard van 'Viva Pio Duodecimo', een eresaluut aan paus Pius XII. De stap naar Eviva España was voor ons snel genomen. Ik was er ook vast van overtuigd dat niemand anders in Vlaanderen dit nummer beter had kunnen zingen dan Samantha. Marva had niet die krachtige stem, al had Rita Deneve, als we eerlijk zijn, ook wel een goede beurt kunnen maken met dit nummer."

Eerste langspeler

In 1971 verschijnt op het Basart-label haar eerste langspeler "Samantha" met daarop liedjes als Vergeef het mij, Hey Mr. Cadillac en Maak me niets wijs.

In zwijm tijdens het Festival van Sopot

In 1971 mag Samantha zich eens lekker laten gaan tijdens het bekende "Festival van Sopot" in Polen. "Dat waren nu eens prachtige tijden. Mijn manager ging uiteraard mee, maar ook mijn moeder en nog twee goede kennissen, onder anderen de man die bij ons in de bakkerij het meel leverde. Die was dol op paarden en wilde ginder eens rondkijken om er zich een paar aan te schaffen. Ik weet nog goed dat ik toen bijna twintig was. Er lag zo'n druk op mij om daar te winnen – mijn manager vond dat me dat moest lukken – dat ik tijdens het zingen in zwijm ben gevallen. Stel je voor, je bent aan het zingen met een orkest van zestig muzikanten achter je en plots... Ik wijt die stress volledig aan de leeftijd: té jong en té onervaren. Het was toch een beetje struggle for life voor ons als artiesten. Maar ondanks die tegenvaller eindigde ik toch derde. Ik zong toen onder meer Vergeef het mij van de hand van Leo Caerts." Vergeef het mij wordt bij ons in Vlaanderen op single uitgebracht als B-kant van Arizona Man, een cover van de gelijknamige hit van Giorgio (Moroder) op tekst van Leo Rozenstraten, de dertigste januari 1971 goed voor een negende plaats in de Vlaamse Top Tien.

Helicopter US Navy 66

Uit Tienerklanken

Helicopter U.S. Navy 66

Samantha schiet raak als zij een vertaling opneemt van de Duitse hit Helicopter U.S. Navy 66 van Manuela. We koppelen even wat geschiedenis aan dat nummer. Die Helicopter 66 was een iconisch toestel dat deel uitmaakte van de Amerikaanse marine en dienstdeed om de ruimtevaartcapsules op te vissen waarmee de Apollo-astronauten in zee landden. De marine nam met dat toestel deel aan de acties vanaf 1968 tot en met 1970, dus vanaf Apollo 8 tot en met Apollo 13. Deze helikopter vormde de basis voor de song Helicopter U.S. Navy 66, geschreven door de Duitse componisten Georg Buschor en Henry Mayer. De song werd oorspronkelijk opgenomen door de Duitse zangeres Manuela en in 1969 uitgebracht op het Telefunken-label. Zij bereikte daarmee de zevenentwintigste plaats in de Duitse Top Vijftig. Samantha brengt het jaar nadien daarvan de Nederlandstalige versie van de hand van Mie Rakel uit op het Basart Records International-label, met op de B-kant Stuur me geen kaartje. "Toeval of niet, maar die originele Duitse tape met daarop de orkestrale versie van het nummer dat Manuela zong, stond in dezelfde toonaard als die ik makkelijk kon zingen. Wat haast niemand weet is dat per vergissing de A-kant de B-kant is geworden. Iemand in de perserij had zich vergist. Zo stond Helicopter U.S. Navy 66 als A-kant gedrukt. Stuur me geen kaartje, dat normaal de A-kant had moeten worden, vond ik persoonlijk nogal een naïef nummer, zeker tekstueel. Maar ja, dat was zo in die tijd." De negenentwintigste augustus 1970 staat zij met dat nummer op drie in de Vlaamse Top Tien. Van Helicopter U.S. Navy 66 werden er 25.000 exemplaren verkocht. In 2007 zal Laura Lynn er een cover van opnemen in een productie van Phil Sterman.

Las Vegas

In 1969 brengt Samantha op het Basart-label de single Las Vegas uit, waarmee ze tot op de zesde plaats belandt in de Vlaamse Top Tien. Dat jaar brengt ze zonder veel bijval op 45 toeren Vakantiedromen uit, een vertaling door Mary Boduin van Il paradiso della vita door La Ragazza 77.

Songfestival van Gmunden

Samantha neemt in 1969 ook deel aan het "Songfestival van Gmunden" (geboorteplaats van Conchita Wurst) in Oostenrijk, samen met onder anderen Nancy Dee en Marino Falco. "Die festivals schoten als paddenstoelen uit de grond. Je kon altijd wel ergens terecht. Ik herinner me nog dat toen ook Patricia Paay op het podium stond, Edwin Rutten enzovoorts. Ik zong daar toen in het Nederlands en ook in het Frans, een nummer als J'ai peur."

Europabeker voor Zangvoordracht

1969 wordt voor Samantha een echt festivaljaar. Zij maakt dat jaar deel uit van de Belgische ploeg tijdens de "Europabeker voor Zangvoordracht" in het Casino van Knokke. Dat festival werd in 1959 voor het eerst op het getouw gezet en had jaarlijks plaats tot in 1973. Bedoeling was een zangwedstrijd op televisie te brengen waarin telkens teams van zes landen deelnamen met iedere keer vijf zangers/zangeressen. In de loop van al die jaren passeerden een aantal grote namen de revue: Udo Jürgens, Roy Black, Roger Whittaker en Julio Iglesias. In het team van Samantha zitten in 1969 ook Herman Elegast, Josiane Janvier, Ronny Temmer en Johnny White. Herman Elegast mag dat jaar van de minister van Nederlandse Cultuur de prijs voor het beste Nederlandstalige lied in ontvangst nemen. Spanje wordt eindwinnaar, België eindigt derde. "Mijn manager vroeg links en rechts zo vaak hij kon of ik aan geen zangwedstrijd mocht deelnemen. Anton Peeters ging als teamleider met graagte op die vraag in. Hij had me namelijk her en der al horen zingen en op televisie bezig gezien. Dat was geen voorgekauwde koek die ik daar bracht. Dat was alle vocale zeilen bijzetten, want ik moest daar onder andere musicalnummers zingen als Johnny One Note (geschreven door Richard Rodgers en Lorenz Hart in 1937 en bekend geworden door Judy Garland). Een van de muzikanten van het jazzorkest van Etienne Verschueren leerde me die speciale stijl aan. Ik had in die tijd een heel goede entourage die me alles aanleerde en bijbracht."

Canzonissima 1968

In die tijd was "Canzonissima" een heus BRT-kijkcijferkanon. In dat programma ging de nationale omroep op zoek naar een geschikte song en kandidaat voor het Eurovisiesongfestival. Nu was dat programma zo'n succes dat de BRT in 1968 besloot er een gewone liedjeswedstrijd van te maken, dus niet bedoeld om er een Songfestivalkandidaat mee aan te duiden, maar gewoon om kijkers te lokken. In het najaar van 1967 wordt al een aanloop genomen. Het deelnemersveld bestaat uit Anita, Lily Castel, Tilly, Rudi Anthony, Clem Van Malderen, Marc Dex, Harry Herman en Samantha. "Onthoud goed dat ik daar aankwam als een groentje. Ik was een beginneling die het klappen van de zweep nog niet kende. Om de veertien dagen kwamen wij op televisie. Een keer of tien in het totaal. Dat was onbetaalbaar qua promotie. Ook de sfeer die daar hing, was ongelooflijk. Voor mij sowieso een absolute springplank. Wat me nog altijd verbaast, is dat het toen allemaal zo makkelijk verliep. Ik had niet al te veel stress, ik voelde me op mijn gemak voor de camera's." De geselecteerde kandidaten treden elk negen keer in competitie met elkaar op. In de finale zingt Samantha Het lied is uit, geschreven door Mary Boduin en Adrien Demoulin. Uiteindelijk gaat Liliane Saint-Pierre met de overwinning aan de haal dankzij het nummer Wat moet ik doen? van Nelly Byl en Adam Hoptman. Het lied is uit van Samantha wordt in 1969 op single uitgebracht, maar moet het stellen zonder enige hitstatus.

Nationaal Zangfestival '67

Er gaan een aantal jaren voorbij zonder dat er van een zangcarrière sprake is. Haar moeder stimuleert haar wel om deel te nemen aan wat men in die tijd crochetwedstrijden noemt, zangwedstrijden avant la lettre. Dat wordt menens wanneer Samantha in 1967 aan het "Nationaal Zangfestival '67" deelneemt, georganiseerd door het weekblad "Humo", waar zij tot in de finale geraakt en daar beslag legt op de derde plaats. Die had plaats in het Boudewijnpark in Brugge. Zij wordt daar door impresario René Ingelberts ontdekt. "Ik weet nog goed dat Liliane Saint-Pierre zo'n beetje mijn idool was. René had grootse plannen met mij. Ik mocht al meteen aantreden in 'Tienerklanken' op de BRT-televisie. Hij wilde koste wat het kost platen met me opnemen en versierde een contract bij het Decca-label. In hun studio langs de Koolmijnenkaai te Sint-Jans-Molenbeek heb ik mijn auditie mogen doen. Ik werd meteen aangenomen. Ik herinner me dat nog levendig omdat ik in de maand september van 1967 mijn deelname aan 'Canzonissima' startte."

Once I had a secret love

Uit Tienerklanken

Samantha toont haar zantalent

Samantha is nog maar zeven als zij thuis boven aan de trap, voor wie het wil horen, staat te zingen. "De klanten hoorden me graag bezig, maar mijn moeder vond me nog te jong om al te gaan optreden. Ik zong toen de smartlappen van die tijd, de hits van Tante Leen en Johnny Jordaan. Vergeet niet, ik was toen nog een tenger, fragiel kind, maar ik kon zingen als de besten."

Samantha volgt les bij Luc Philips

Samantha gaat naar de Stedelijke Basisschool gelegen langs de Betogingstraat in Borgerhout. Voor haar middelbare studies, afdeling moderne talen, trekt ze naar de Generaal De Wetstraat. "Hoe of waarom weet ik niet precies, maar het verlangen om naar een theaterschool te gaan, zat er van kindsbeen af in. Ik wou acteren. Maar ik moet er eerst bij vertellen dat ik op mijn zestiende naar de lokale muziekschool wou, waar mijn oom Fons Bervoets directeur is. Maar gezien mijn leeftijd werd ik te jong bevonden en niet toegelaten. In die tijd gaven daar Theo en Albert Mertens muziekles. Ik ben dan eerst een jaar toneelopleiding gaan volgen in Antwerpen bij onder meer Luc Philips. Maar ik hield niet zo van de mentaliteit die daar heerste. Ik ben dan vijf jaar les gaan volgen bij Jan Brouwers in de Baron Leroystraat in Deurne. Trouwens, Fred De Bruyne (wielrenner/sportjournalist) heeft van hem nog dictieles gehad. Dat acteren deed ik graag, want op school droeg ik met veel bravoure gedichtjes voor. Dat zat al in me van toen ik nog maar acht jaar was."

Christiane Bervoets wordt geboren

Christiane Bervoets, geboren de tiende mei 1948 in Borgerhout. "Mijn ouders hadden een bakkerij in de Oudstrijdersstraat nummer 7 te Borgerhout. Zij hebben daar zo'n vijfendertig jaar lang hard gewerkt, tot aan de dood van mijn vader. Het was niet altijd makkelijk voor hen, want ik moest hun liefde en aandacht delen met nog vier zusters en drie broers. Letterlijk een kroostrijk gezin. Ik ben bij mijn ouders blijven inwonen tot mijn zevenentwintigste."