Salim Seghers

Delen S
Tussen meester en zanger

Net toen ik jou nodig had

Begin 2015 verrast Salim niet alleen zijn trouwe fans, maar ook zijn collega's door te kiezen voor een eigen vertaling van Just when I needed you most van de Amerikaanse singer songwriter Randy VanWarmer, die er in 1979 een internationale hit mee scoorde. Seghers zet deze haast vergeten single in de markt als Net toen ik jou nodig had.

Vanaf vrijdag de dertiende februari 2015 schrijft Salim een gans jaar lang elke vrijdag de column Het belang van uw gemeente in Het Belang van Limburg. De eerste mei van dat jaar lanceert hij zijn nieuwste single, het door hemzelf geschreven Ik heb je zo gemist.

Iedereen beroemd

Salim gaat op bezoek bij Larbi Khetouta en werkt samen met hem aan een nieuw nummer.

Verlaat me nooit

Salim Seghers brengt zijn hit Verlaat me nooit live tijdens het Radio 2-programma Het Muziekcafé.

Nog niet uitgezongen

In 2012 neemt Salim het nummer Samen iets apart op, en geraakt daarmee tot op de vijfde plaats van de Vlaamse Top Tien. Het was sinds 1994 dat hij daarin nog eens genoteerd stond. Hij stapt over naar platenfirma Damaro en brengt met het oog op de zomer van 2013 Die tijd is nu voorbij uit, een vertaling van Non illuderti mai van Orietta Berti, dat in de jaren zestig een hit was voor de Britse groep The Tremeloes als My little lady.

In de maand mei van 2014 brengt hij het door hemzelf geschreven Mijn dag kan niet meer stuk op de markt en drie maand later een vertaling van zijn hand van de hit uit 1981 van de Saragossa Band Agadou dou dou. En dan is er in 2014 op het DAM label ook het album Mijn Mooiste Liedjes met, naast zijn recente singles, ook wat oudere nummers en met als hekkensluiter het onafscheidelijke Verlaat me nooit.

40 jaar Salim Seghers

Als vanouds houdt hij eraan elk jaar samen met zijn trouwe fans op reis te gaan. In 2011 trekt hij tijdens de herfstvakantie voor de vijfentwintigste maal naar Lloret del Mar. Dat jaar gaan er zo'n 1700 fans mee om deze speciale trip te vieren met aan boord Kelly Pfaff, Sam Gooris, Sergio en Luc Caals.

Naar aanleiding van deze vijfentwintigste fanreis brengt Salim een Spaans getinte mini cd uit met daarop naast een medley met zijn bekendste hits ook nummers zoals Oma in Spanje, Ga mee naar Spanje en In Lloret del Mar. Hij wordt dat jaar ook door de burgemeester van dit Spaans vakantie-oord op het stadhuis ontvangen.

Naar aanleiding van zijn feestconcert 40 jaar Salim Seghers in Peer op zaterdag 3 december 2012 verschijnt een nieuw album met uitsluitend eigen composities: Je bent nu zeventien, Hey Will Tura, Ik heb je zo gemist enz...Hij zingt ook een duet met Bandit, die net als hij een enorme fan van Will Tura is. Nog steeds is Salim niet gehuwd en het lijkt erop dat dat voor de rest van zijn leven wel zo zal blijven. Salim, de eeuwige vrijgezel.

30 jaar Salim Seghers

Salim viert zijn 30ste verjaardag als zanger met fans en collega's.

Mijn leven is een feest

Mijn leven is een feest, zingt Salim Seghers in De Muziekdoos.

Verlaat me nooit

Salim Seghers zingt zijn hit Verlaat me nooit in Het Swingpaleis.

25 jaar op de planken

Salim merkt dat hij als zanger niet meer echt op hits hoeft te jagen en ontpopt zich meer en meer als liedjesleverancier voor zijn concurrent-collega's. Zo schrijft hij voor Luc Steeno onder andere Waarom voel ik nog steeds en Voor Jou.

In 1996 staat Salim 25 jaar op de planken en dat viert hij met een speciaal concert in het Casino van Middelkerke. Het jaar nadien weet hij zowat iedereen te verrassen met een vertaling van Aïcha, de monsterhit van Khaled, op tekst van Johnny Larbi.

De zoveelste wissel

Omdat sprookjes, ook die van Salim niet, nooit erg lang blijven duren, stapt hij in 1993 van EMI over naar Assekrem waar hij weer een andere invalshoek zoekt: een nieuwe producer, andere tekstsschijvers. Op tekst van Marc Van Caelenberg schrijft Salim het numer De zomer is voorbij dat op het einde van dat jaar nipt buiten de Top Tien terechtkomt. Iets beter lukt het met het nummer Doe het voor haar, voor hem, voor mij geschreven door Nelly Byl.

Hits à volonté

Vijf maanden later is het op het Monopole label raak met het door Roger Baeten geschreven 'n Kille zomer en in het najaar van 1986 staat Salim opnieuw op één, nu met Marie Helena. In samenwerking met Roger volgen nog successen zoals: Zomer in Venetië, Sara, Manolito, De radio speelt ons liefdeslied, Blijf deze nacht en in 1990, VTM is dan al een handje komen bijsteken dankzij Tien Om Te Zien, de topper Koningin van de nacht.

Het wordt wat puzzelen om te weten bij welke platenfirma Salim zit, want nu heeft hij een deal weten te sluiten met EMI zelf die hem ook op hun eigen label uitbrengen. Het mag wat geld kosten, de producties mogen nog professioneler klinken. Omdat Salim het werk met zijn fulltime job als onderwijzer echt niet meer kan combineren, besluit hij in 1989 nog parttime les te geven. Zijn moeder overlijdt iets later. Met het overlijden van zijn moeder verloor hij sowieso zijn grootste fan.

Salim in Marroko

Met veel zon en energie trekt Salim in 1986 naar Marrakech waar hij aan een jeugdfestival gesteund door koning Hassan deelneemt. Uit elk Europees land mogen twee artiesten deelnemen. Zijn Marrokaanse dokter John Larbi had goede connecties met de Marokkaanse ambassade en zorgt ervoor dat Salim naar ginder mag met een paar Franstalige liedjes. Eén daarvan is het speciaal door hen beiden voor die gelegenheid geschreven Les Lions de L'Atlas, noem hen maar de Rode Duivels van Marokko. Salim wordt daar aangekondigd alsof hij één van hen is en scoort enorm veel bijval omdat hij in het liedje ook op hun nationale trots inspeelt.

In de slipstream daarvan mag Salim in Rabat acht tv-optredens verzorgen en haalt met dat feit bij ons zelfs het nieuws. Seghers scoort met Les Lions de l'Atlas een Marokkaanse hit, maar heeft er geen oren naar daar een tijdje te gaan wonen en zodoende zijn succes te verzilveren.

Salim & Roger

We noteren 1985 wanneer Salim gaat samenwerken met de bekende Vlaamse zanger, en vooral producer in die tijd, Roger Baeten. Roger had in een vorig leven nog de Ontdek de Ster wedstrijd bij de VRT gewonnen en een Vlaamse klassieker neergezet met het nummer Blijf je bij mij. Roger staat op het moment dat hij Salim ontmoet opnieuw in de belangstelling, deze keer als B.Rodgers, en zit erg hoog in de BRT Top Dertig genesteld met het door hemzelf geschreven I feel so good.

Roger had hier en daar al laten aanvoelen dat hij liever als producer in het zadel zit dan als zanger. Roger was op dat moment ook druk bezig met de carrière van Pascal Laurent en Danny Fabry . Met hem als songleverancier en producer viert Salim zijn derde comeback. In 1985 is er de single Hey wil je mijn meisje zijn. De tekst is van Salim en de muziek van Roger. De zevende december van dat jaar staat Salim helemaal bovenaan de Vlaamse Top Tien met Het kleine cafeetje.

Hou vanavond voor me vrij

Salim zingt Hou vanavond voor me vrij tijdens het televisieprogramma Hotel Americain.

Wat een zalig gevoel

Salim Seghers zingt Wat een zalig gevoel.

Limburg mie landj

In 1976 laat Salim Monopole achter zich en vindt onderdak bij de grote platenfirma CBS. Hier wordt op een ander niveau gewerkt. Hij krijgt meteen een eigen arrangeur en een behoorlijk budget aangereikt. Salim blijft singles uitbrengen zoals In je mooie blauwe ogen, Als ik je vind en in 1977 In de stilte van de nacht dat hij samen met Roland Verlooven schrijft die intussen zijn producer is geworden.

In 1978 neemt hij samen met producer Roland Verlooven het album Limburg mie landj op als een soort blauwdruk van de Limburgse troubadoer Jo Erens. Meteen wordt het nummer Loeënde klokken op vijfenveertig toeren uitgebrach, met iets later het door Roland onder diens pseudoniem Armath geschreven Het gebeurde op een zondagavond.

Roland had er voor gezorgd dat Salim een platencontract kreeg bij EMI die zijn producties op hun sublabel Bestsellers uitbrengt. Een jaar later schrijft Roland Verlooven voor Salim Heb jij geen drie minuten tijd voor mij en in 1980 Mientje van Meeuwen. Voor de fans is het qua stijl even wennen, maar ze haken niet af.

Wie ik nog een jongske was

Wie ik nog een jongske was, zingt Salim Seghers bij Hallo met Henk.

O wat een dag

O wat een dag!, zingt Salim Seghers.

Mini-comeback

Gelukkig voor hem komt hij in die tijd de Marokkaanse arts en kruidendokter Johnny Larbie Khetouta tegen. Salim had in die tijd veel last van zenuwen aan de maag en op advies van zijn moeder komt Salim in contact met die dokter. Die schrijft in zijn vrije tijd, ook al is hij nog niet vlot Nederlandstalig, toneelstukken en blijkt ook perfect te kunnen verwoorden wat Salim qua gevoelens in zijn liedjes wil laten horen. Johnny hanteert een andere woordkeuze en zo klinken de liedjes van Salim tekstueel ook plots anders dan voordien.

In de Franse hitlijsten gaat Johnny kijken hoe de Fransen hun gevoelens verwoorden en hoe ze hun chansons arrangeren. Hij en Salim zullen samen een viertal elpees afleveren. Eén van hun eerste liedjes wordt in 1975 Beloof niet te veel dat je al een soort comeback mag noemen. Hij zal met dat nummer drie weken na mekaar de Vlaamse Top Tien aanvoeren. Dat liedje wordt ook de titel van de elpee die een jaar later gereleaset wordt met daarop ook de volgende single Jij en ik.

Leeggeschreven

Het zou echter niet bij die ene plaat blijven. Drie jaar na mekaar zit Salim dankzij die grote hit op muzikale rozen, al zijn de volgende singles geen echte Salimplaten. Leon vindt dat hij beter liedjes kan schrijven dan Salim. Vaarwel wordt in 1972 de volgende keuze, maar geraakt niet in de Top Tien. Leon ziet meteen zijn misstap in en neemt met Salim tien nummers op die hij opnieuw zelf mag schrijven. Mooie uren mooie dromen, Woorden zijn geen daden, Mea Culpa. Jos heeft weer de smaak van de echte hits te pakken.

In Vlaanderen duiken echter almaar meer zangers met de zogenaamd bétere teksten op, mannen zoals: Johan Verminnen , Erik Van Neygen en Raymond Van het Groenewoud, ... In 1975, na de singles Mea Culpa en Ave Maria, voelt Jos dat hij is leeggeschreven. Hij voelt dat hij geen vooruitgang meer boekt, dat hij blijft hangen. Hij probeert vanuit zijn beroep als onderwijzer shows speciaal voor kinderen bedoeld op gang te trekken, maar hij ondervindt vrij snel dat dat een ander paar mouwen is dan schlagers zingen.

Tussen podium en krijtbord

Elf weken na mekaar staat Verlaat me nooit op één in de Vlaamse Top Tien. In mei 1971 staat Salim voor de eerste maal op één en een maand later heeft hij zijn diploma van onderwijzer op zak. Het eerste jaar was er geen plaats vacant. Hij kwam toen aan de bak als opvoeder, gelukkig maar, want zo kon hij schipperen met zijn uren en zijn tijd beter verdelen tussen zijn job en zijn zangcarrière.

Na een jaar kan Jos als onderwijzer in Wijchmaal aan de slag en dan wordt het puzzelen om beide jobs met mekaar te verenigen. Jos durfde niet voluit voor zanger te gaan, want pa hield steeds waarschuwend de vinger in de hoogte dat Jos met beide voeten op de grond moest blijven staan en vooral geen domme dingen moest doen.

De eerste hit

Op zekere dag komt hij Leon Lambrechts tegen. Leon was met het label Passe-Partout begonnen, maar neemt iets later het label Monopole over dat Luc Verbist in 1969 was gestart en beperkt zich uitsluitend tot het releasen van Vlaams materiaal. Jos krijgt een contract van drie jaar aangeboden. In een Brusselse achtsporenstudio mag Jos het door hem zelf geschreven Tranen voor jou opnemen dat hij iets eerder al had opgenomen met een summiere begeleiding door Joke Martens. De eerste invalshoek voor dit liedje was een zieke buurman die na een bezoek aan de dokter in tranen uitbarst omdat hij het niet meer ziet zitten en toch de moed niet wil verliezen. Dat raakt Jos diep en hij kan dat kwijt in dit nummer.

Zijn producer Leon vindt de melodie van Tranen voor jou oké, maar wil dat Jos met zijn steun de tekst bewerkt én dat er een nieuwe begeleiding wordt ingeblikt. Er komt een groot orkest aan te pas, tweeënvijftig muzikanten sterk, met een pak strijkers en zo verschijnt dat nummer uiteindelijk als Verlaat me nooit op plaat. Ze blikken ook Mariane in - Jos had dat speciaal voor zijn jeugdliefde Rita geschreven- en dat vindt Jos het meest geschikt als A-kant.

Maar Jos heeft ongelijk. Iedereen, ook bij de radio, gaat echter voor Verlaat me nooit. Nu was Joke, zoals Jos tot dan toe als artiest werd genoemd, niet meteen een naam om als meisjesidool aan de bak te komen. Op aanraden van Leon Lambrechts wordt dat Salim Seghers. Jos was niet gelukkig met die naamkeuze, laat staan pa en ma. Maar eenmaal het nummer een grote hit was, legden ze er zich bij neer.

Oefening baart kunst

Jos voelt dat het resultaat veel beter kan. Hij blijft oefenen en ernaar streven beter te zingen. Intussen worden er nog een aantal singeltjes uitgebracht: Geld geluk en liefde, in 1970 Zeg me dan niet nee en het jaar nadien De Zwerver. Daarnaast gaat Jos ook voort studeren, mikkend op een hoger diploma, want daar was pa dan weer fier op. Zijn toenmalig vriendinnetje Rita wil onderwijzeres worden en dus wil Jos dat ook. Hij gaat in Bokrijk studeren en behaalt daar ook zijn diploma.

Zijn eerste single

Vrij snel komt er een eerste plaatje. Jos had twee liedjes klaar waarmee hij eerst naar Will Tura stapt die hier en daar wat corrigeert en Jos wat bijstuurt. Jos stapt naar Joke Martens in Tongeren die zijn eerste plaatopname regelt. Voor vijftienduizend frank mag hij zijn eerste single opnemen, Jij bent voor mij en Zovele jaren. Driehonderd plaatjes die in de plaatselijke jukeboxen terechtkwamen. Elke dag na schooltijd nam Jos de fiets en bezocht dan de cafés in de omtrek tot zijn voorraad singletjes op was. Soms lukte het zelfs dat een of andere klant ook een plaatje kocht en zo had hij binnen de kortste keren zijn eerste voorraad aan de man gebracht.

De eerste stappen in de muziek

Juffrouw Lenders had een eigen orkestje, De Juffrouw Lenders Groep. Met dat orkestje van juffrouw Lenders traden ze op in rusthuizen en voor jeugdverenigingen. Twee jaar na mekaar was Jos daar de gitarist van dienst tot op zekere dag hun vaste zanger ziek wordt en ze geen andere keuze hebben dan Jos als leadzanger aan te duiden. Dat valt geweldig mee. Jos zong toen In de Stille Kempen van de Limburgse componist Armand Preud'homme.

Meteen had hij de zangmicrobe te pakken en die heeft hem sindsdien nooit meer losgelaten. Iets later vormt hij samen met zijn broer en vriend Jef een trio. Jos op de gitaar, broer op de drums en Jef op de accordeon. Vier jaar lang zouden ze in hun regio optreden als Joke and The Squires. Aanvankelijk zongen ze zowat alle hits van Will Tura , maar na een tijdje werd hun repertoire uitgebreid met de successen van het begin van de jaren zestig. Met het geld dat ze met die optredens verdienden, kochten ze betere instrumenten en een vrij dure geluidsinstallatie.

Op de schoolbanken

In Wijchmaal liep Jos de lagere school, zij het met veel tegenzin. Grappig is dat hij jaren later als onderwijzer daar zelf les zou geven. Toch bleek Jos van in de lagere school al een voorbeeldige leerling te zijn met vooral hoge punten op de artistieke vakken én catechese. Hij is veertien als hij naar het college in Peer overstapt waar hij de wetenschappelijke richting zal volgen.

Pal tegenover de school gaat hij in zijn vrije tijd bij juf Lenders gitaarles volgen. Er kon geen orkestje in zijn dorp of in de nabije buurt optreden of Jos trok daar naartoe om met zijn ogen en oren wat mee te pikken. Het was toen ook al zijn grootste droom om een tweede Will Tura te worden. Hij deed er alles voor om toch maar een optreden van zijn idool te kunnen meemaken. Pa had de gitaar betaald en Jos moest zorgen dat hij aan geld geraakte om zijn lessen zelf te bekostigen. Hij trok daarom tijdens de weekends naar het buurtcafé waar hij op de kegelbaan de kegels ging rechtzetten, want kegelen was toen erg in trek. De winnaar gaf de jongens dan een kleine fooi.

Salim Seghers wordt geboren

Salim werd als Jos Aerts de achtste augustus 1948 in Wijchmaal in een gezin van zeven kinderen geboren: drie meisjes en vier jongens. Moeder had de handen niet alleen vol met het verzorgen van de kinderen, maar ook het onderhouden van de moestuin en de beesten. Pa was mijnwerker. Van in de wieg bleek Jos een zorgenkind. Zijn gezondheid was niet top en die eerste jaren had hij veel aandacht nodig. Gelukkig zong moeder een pak van die zorgen weg terwijl in de achtergrond pa accordeon en mondharmonica speelde ook al kon hij geen noot lezen. Na verloop van tijd konden zijn vier zonen elk een instrument bespelen.