Philippe Robrecht

Onderwijzer

"Na mijn middelbare studies was de eerste reflex die ik had mij met muziek bezighouden. In die tijd waren newwavegroepen drukdoende. Die muzikanten hadden hun eigen studio's, waren van opleiding vaak ingenieur en dat zag ik ook wel zitten. Industrieel ingenieur worden was mijn eerste doel. Maar binnen enkele maanden had ik door dat die cijfers en die cursussen niet mijn ding waren. Eigenlijk had ik dat al moeten weten na mijn opleiding Latijn-wetenschappen. Ik moet eerlijk toegeven dat ik toen op mijn zeventiende qua studiekeuze een naïeve keuze heb gemaakt. Ik ben even gaan zitten, heb diep nagedacht en ben toen een algemene pedagogische opleiding gaan volgen, met name die van onderwijzer. Ik heb mijn diploma vlot behaald en ben dadelijk in het bijzonder onderwijs beland. Niet toevallig, maar ik heb daar bewust voor gekozen. Vooral kinderen met gedragsmoeilijkheden en in het bijzonder autistische kinderen houden me sindsdien jaar en dag bezig. Die kinderen voorthelpen, daar haal ik mijn allergrootste voldoening uit." Niettegenstaande zijn zangcarrière is Philippe deze roeping al die tijd trouw gebleven. "Ik ben erg blij dat ik, ondanks mijn zangcarrière, binnen dat domein van het onderwijs mijn draai heb gevonden, dat ik daar een groot deel van m'n ei kwijt kan. En dat ik me vooral op dat terrein heb kunnen bekwamen. Ik ben immers niet het soort leraar dat kickt op een hoog klasgemiddelde. Ik voel me eerder gelukkig wanneer ik leerlingen met problemen over de schreef kan trekken en achteraf kan zeggen dat ik mijn steentje daartoe heb bijgedragen. Die begeleiding is meebepalend voor de verdere toekomst van die jonge mensen en voor mij persoonlijk een voedingsbodem voor mijn graad van voldoening."