Philippe Robrecht

Storm

Met het oog op een nieuw album gaat hij zijn nieuwe liedjes eerst uittesten tijdens zijn tournee "Storm", die uitmondt in het gelijknamige album dat in de maand mei 1997 in de winkels ligt. Philippe trekt voor de opname naar de Dureco-studio in het Nederlandse Weert. Hij wordt daar omringd door een twaalftal muzikanten. De productie is deze keer in handen van Gert-Jan Blom en het wordt verdeeld op het Dureco-label, op aanraden van zijn toenmalige kapitein van de ploeg Arthur Praet. "Dat was", volgens Philippe, "nu net het leuke aan die samenwerking met Arthur. Die man ontlastte me van veel. Hij koos de medewerkers, gaf ook tips qua muzikanten en dat werkte positief. Hij was een soort coach voor mij. Bij het album 'Storm' gingen we dan ook een heel andere kant uit dan bij het album 'Magie'. In plaats van in een hypermoderne studio te gaan opnemen, trokken we voor een veel kortere periode intens naar een wat oudere, maar meer authentieke. We werkten daar met oudere microfoons. We namen in amper vijf dagen tijd een volledige cd op. Oké, de Dureco-studio in Weert had een degelijke reputatie opgebouwd. We werkten daar met de juiste drive, we voelden alles en elkaar perfect aan. Het voordeel was dat we toen al met de tournee 'Storm' on the road waren. We speelden zo'n achttien voorstellingen na elkaar en daardoor hadden de liedjes zich al meester van ons gemaakt toen we in de studio aankwamen. En dat hoor je. Niet voor niets noem ik in het bijbehorende boekje bij de cd Arthur Praet de kapitein met naast hem Gert-Jan als gids." Twaalf nieuwe liedjes sieren deze cd. De livesfeer en het professionele samenspel krijgen dus de bovenhand. Alles zat al een tijdje lekker in de vingers, want voorafgaand aan de opnamen vonden er achttien voorstellingen plaats. De muzikanten speelden zo goed als alles uit hun blote hoofd en die directheid hoor je ook op de plaat. Philippe klinkt donker, maar schrijft en zingt wél de liedjes die hem na aan het hart liggen, waarvan het schitterende Storm, dat een van zijn mooiste songs ooit blijft, en Bas bij R.E.M. op single verschijnen. Storm schoot Philippe op een nacht in zijn bed plots door het hoofd. Het was zo'n schitterende inval dat hij niet anders kon dan opstaan en het nummer in één ruk neerschrijven. "Het probleem met mensen die schrijven is dat ze 's nachts hun hersens niet on hold kunnen zetten. Je wordt plots wakker met turbulentie in je hoofd. Bij Storm overkwam me dat ook. Ik ben naar beneden gegaan en schreef bijna smekend: 'Verlos me van de storm, ik hou het niet meer uit, laat de zee bedaren, ik zit vast in de kajuit.'" Opvallend op dat album zijn ook de integere ballads De onschuld, Feest en Donker. "Donker is een soort nummer dat je schrijft wanneer je emotioneel kwetsbaarder bent dan anders. Ik kijk in dit liedje vooruit op mijn eigen liefdesleven, mijn eigen emotionele wereld. Ik kijk even vooruit om dan een flashback in te lassen. Het is een soort reis die ik maak waarin mijn eigen gevoelens centraal staan. Dat maakt het intenser… 'We maken weinig tijd voor romantiek, die drempel hebben wij niet overschreden, al hielden we van wijn en klassiek, we hebben nooit aan de haard gezeten. We hebben beiden veel te hard gewerkt, de jaren zijn daardoor voorbijgevlogen. Ik heb van ouder worden niets gemerkt, we hebben onze leeftijd niet gelogen.'"