La Esterella

Oh Lieve-Vrouwetoren

Platenfirma Philips was zich aan het begin van de jaren vijftig ook in België komen vestigen en ging via uitgever en producer Jacques Klüger op zoek naar Vlaams talent. Sowieso kwamen zij bij La Esterella terecht. Er moest wel een aardig mondje gepraat worden over hoe het contract nu precies moest worden opgesteld, want Charly was een gewiekst zakenman die niet toeliet dat zijn vrouw per opname werd vergoed, maar wel per verkocht exemplaar. Ook stond Klüger erop dat Esther in het Nederlands zou gaan zingen en dat werd dus even schipperen qua repertoirekeuze.

Als eerste viel de keuze op Mama te quiero, maar die plaat flopte. Meer succes werd gescoord toen ze Forget me not van Vera Lynn inblikte met op de B-kant Voor een kusje van jou, een liedje dat een van haar grootste hits zou worden en blijven. Terwijl zij genoot van haar optredens in de Folies Bergère in Brussel, scoorde zij in 1953 de ene hit na de andere: Eeuwig, Ik blijf aan je denken en de klassieker Oh Lieve-Vrouwetoren, haar ode aan de Onze-Lieve-Vrouwekathedraal van Antwerpen.

In 1954 blikt ze Alle moeders, In je hart en Kom bij mij. De jaren nadien blinken uit door hits zoals Weldra komt de dag, Arrivederci Roma, Bij het open vuur, Het lied van Lima, De dag dat ons kindje komt en Mexicaans liefdeslied. De eerste januari 1955 schittert zij in het tv-programma Televisite bij... van Nic Bal, waarin zij samen met het combo van Al Van Dam tien liedjes in tien verschillende talen zingt. Zij behoort op dat moment tot de populairste zangeressen van ons land met in haar kielzog sterren zoals Terry Lester, Frieda Linzi en Jetty Gitari .