Koen Crucke

Operette

Om zijn stem te blijven oefenen, gaat Koen aan het Conservatorium in Gent klassieke zangles volgen bij Lydia Risack. Die wil van hem een contratenor maken, hem laten zingen met kopstem, maar uiteindelijk werd hij een tenor buffo. Daarnaast bleef hij les volgen bij de dames Liétard en Vanderieck. De samenwerking met Lydia verliep niet vlot en Koen stapt over naar de klas van Lucienne Van Dyck, maar ook die samenwerking vlot niet. De enige die hem deed openbloeien, was mevrouw Vanderieck. Van haar heeft hij het meeste geleerd.

Koen is achttien wanneer hij kennismaakt met de operette. Hij krijgt de rol van Sigismund in Het Witte Paard van Ralph Benatzky. Koen mag naast zingen ook dansen en acteren en dat vindt hij prachtig. Het conservatorium zint Koen niet meer, hij heeft dan ook zijn diploma niet behaald, maar dat zou hem worst wezen. Zingen, dat deed hij graag, en later heeft nooit iemand naar zijn diploma gevraagd.

In 1973 mag Koen zich uitleven aan de zijde van Rita Gorr in de opera Samson et Dalila van Camille Saint-Saëns. De producties in de Gentse Opera volgden elkaar snel op. Soms stond er week na week een nieuwe productie op de affiche. Vanaf 1971 kreeg Koen een jaarcontract in handen en werd hij gedurende een heel jaar uitbetaald, ook al duurde het operaseizoen maar acht maanden. Vergeten we niet dat Koen daarnaast ook nog bij het Novelty Combo zong. Hun agenda was aardig gevuld.