John Terra

Delen S
Geboren in Hasselt
op 21 juni 1951
Johnny Terwingen
Bekijk DiscografiesLees Biografie
"Met de liedjes die nog in mijn schuif liggen kan ik nog eens 40 jaar verder."
Terra's tijdlijn

Vroeger en nu

Vanaf februari 2017 trekt John het theater in met de voorstelling “Vroeger en Nu”. Vroeger staat voor de grootste successen uit zijn eigen carrière, aangevuld met liedjes die hij schreef of producete voor vrienden, onder meer Helmut Lotti , Christoff , Dana Winner , Yasmine , Luc Steeno , Willy Sommers , Lisa del Bo , om er maar enkelen te noemen. Nu staat voor zijn album rond de grootste hits van Neil Diamond. Zo kan je genieten van Johns recente, succesvolle singles Neem me mee, Ik moet wel geloven, Welkom Rosie, September dauw en Prachtige Dag. Alle ingrediënten zijn dus aanwezig om er een onvergetelijke voorstelling van te maken. Zondag de 12de februari geeft Terra de aftrap in CC "De Dijk" te Brugge.

John Terra zingt Neil Diamond

Op 25 maart 2016 ligt het nieuwe album "John Terra zingt Neil Diamond" in de winkel. Als aanloop wordt op 18 februari de single Welkom Rosie uitgebracht, een vertaling van Neil Diamonds Cracklin' Rosie. Dat nummer was Terra's eerste kennismaking met het repertoire van Neil Diamond. John had daarmee in 1970 al een hit. Dat liedje kreeg toen als titel Parking Rosie mee. Sindsdien is zijn bewondering voor Neils liedjes nooit verdwenen, integendeel, John's nieuwste album zal daar een ultiem bewijs van zijn en zo wordt voor hem een lang gekoesterde jongensdroom werkelijkheid. Welkom Rosie is een combinatie van een pakkende en dynamische melodie en een opgewekt arrangement met een tekst die uitnodigt om van het leven te genieten. Terra is over dit album in de wolken: "Het overstijgt mijn droom dat CNR me de kans gaf om deze productie te kunnen verwezenlijken”, aldus John, “Ik ben enorm trots op het resultaat dat we hebben bereikt, ik had het niet mooier kunnen dromen.” Op dit album onder meer Jij was de vrouw voor mij (Girl you'll be a woman soon), September dauw (September morn') en Prachtige dag (Beautiful day).

De impact van Elvis en Neil Diamond op mij als jonge zanger was even groot. Ik herinner me dat ik tot tranen toe bedwongen was van ontroering als ik hun liedjes met koptelefoon beluisterde.

John Terra

Neem me mee

De veertiende juli 2015 verschijnt de nieuwste single van John Terra Neem me mee, vertaling van Désiree van Neil Diamond, geschreven door Geert Vanloffelt. John maakte er een stevige versie van, waarin hij probeerde zijn ganse ziel te leggen. Deze single is de voorbode van een conceptalbum rond liedjes van Neil Diamond.

Tin Pan Alley

Anno 2015 staan John Terra en Patrick Riguelle opnieuw op de planken. Deze keer graven ze nog dieper in die Amerikaanse muziekgeschiedenis om er parels uit de befaamde Tin Pan Alley op te diepen: evergreens, torch songs én jazzstandards van grote componisten als George Gerschwin, Fats Waller, Irving Berlin e.a. Die schreven in de eerste helft van de 20ste eeuw evergreens voor onder meer Frank Sinatra, Ray Charles, Louis Armstrong, Tony Bennett, Ella Fitzgerald en Peggy Lee. Terra krijgt vocale steun van Dany Caen en een band vol oudgedienden van De Laatste Show: Patrick Riguelle (zang, akoestische gitaar en percussie), Chris Peeters (gitaren en zang) en Paul Poelmans (toetsen).

De mooiste dag van mijn leven

John Terra brengt De mooiste dag van mijn leven in het Radio 2-programma En nu serieus.

Het doorbreken van een lange stilte

In de loop van de maand juli 2013 brengt John na een afwezigheid van achttien jaar nog eens een Nederlandstalige soloplaat op de markt, het door hemzelf op tekst van Johan Verminnen geschreven De mooiste dag van mijn leven. Dit liedje verschijnt op het Globe label dat in 2008 door Ilia Beyers was opgericht.

Begin september 2014 brengt John Breek je wereld open op single uit, een nummer dat hij samen met Daniël Ditmar en Wim Claes heeft geschreven. De respons is veel minder positief dan verwacht.

Je eigen leven als producer

Op Showbizzsite.be lezen wij de negende januari 2013 dat Sergio nieuwe plannen smeedt met John als producer. Bart Herman schrijft speciaal voor hem Je eigen leven. De derde maart van dat jaar staat Sergio op de tweede plaats in de Vlaamse Top Tien.

Enkele maanden later verrast hij ons opnieuw met een productie van John Ik kan niet zonder jou. John heeft het plan gesmeed van Sergio een soort Vlaamse André Hazes te maken. De zanger van een nieuw soort levenslied. De negende augustus 2014 prijkt Sergio op twee in de Vlaamse Top Tien met Alleen bij jou, geschreven door Bart Herman en geproduceerd door John Terra.

Champagne voor iedereen

John Terra heeft iets te vieren. Hij zingt Champagne voor iedereen in Het Muziekcafé van Radio 2.

De dag dat het zonlicht niet meer scheen

John Terra zingt De dag dat het zonlicht niet meer scheen tijdens De Eregalerij 2012.

Is er een ander (tussen jou en mij)?

John Terra brengt zijn hit Is er een ander? tijdens de Radio 2 Eregalerij 2012.

Een plaats in de Eregalerij

De tweede februari 2012 wordt John samen met Arno gelauwerd door Radio 2 en Sabam tijdens de Eregalerij in het Casino-Kursaal van Oostende. Als hommage aan John en aan de liedjes die hij schreef, zingen die avond Isabelle A Liefde is een kaartspel, Barbara Dex Diep in mij, Helmut Lotti Alles wat ik voel, speciaal voor Helmut door John geschreven, en Terra samen met Patrick Riguelle in duet Is er een ander?

Van alle nummers die ik ooit geschreven heb, zijn er 372 opgenomen. Door mezelf of door iemand anders. Maar met de liedjes die nog in mijn schuif liggen kan ik nog eens 40 jaar verder.

John Terra

Songs from the Brill Building

In 2010 mag John, geflankeerd door Will Tura , Frans Bauer, Laura Lynn , Robin Gibb en Engelbert Humperdinck, schitteren op het podium van Rimpelrock in Kiewit-Hasselt. In 2010 gaat John Terra samen met Patrick Riguelle op tournee. Patrick was jarenlang het huisorkest geweest van De Laatste Show. Hij komt samen met John op de idee de vele hits die geschreven werden in de legendarische Brill Building in New York wat op te poetsen en in een show te gieten Songs from The Brill Building.

Songs zoals Girl, you'll be a woman soon van Neil Diamond, Save the last dance for me van Doc Pomus en Mort Shuman, Baby it's you van Burt Bacharach, Breakin' up is hard to do van Neil Sedaka, You've lost that loving feelin' van Barry Mann en Cynthia Weil enz... passeren in deze anderhalf uur durende show de revue gebracht door: John Terra, Patrick Riguelle, Dany Caen, Chris Peeters, Paul Poelmans, Wouter Berlaen en Stoy Stoffelen.

De show wordt de 17de september 2010 in de AB Club in Brussel aan de pers voorgesteld alvorens langs de Vlaamse culturele centra te trekken. Om dit verhaal voor de eeuwigheid te bewaren, worden veertien songs uit deze show verzameld op het album Songs from The Brill Building. In 2015 breit Terra daar samen met Riguelle een vervolg aan "Tin Pan Alley Songs".

De grote feestzalen

In de concertreeks Houden Van mag Terra ook niet ontbreken. In 2007 staat hij in het Antwerpse Sportpaleis op de affiche van Houden Van, Griffelrock dat dan toe is aan de zesde editie en gepresenteerd wordt door Marijn Devalck. Op de affiche staan onder meer Armand, Herman Elegast, De Vaganten, Benny Neyman en Sanne . Omdat hij er weer volop zin in heeft, zegt John ook ja tegen de organisatoren van het Schlagerfestival in de Ethias Arena in Hasselt dat de vierde, vijfde en zesde april 2008 plaatsheeft.

John zingt daar aan de zijde van Garry Hagger, Eddy Wally , Corry Konings, Bart Van den Bossche, Laura Lynn en Frans Bauer. Datzelfde jaar richt hij samen met Margriet Hermans de vereniging VLAPO (Vlaamse Podiumartiesten) op, een vereniging die zich de komende jaren zal bezighouden met de verdediging, het behoud en de promotie van het Vlaamse lied. Zij zullen er onder andere bij de Vlaamse regering en de VRT op aandringen om méér Vlaamse producties op radio en televisie te programmeren.

Van het podium naar de studio

In 1996 beslist John voorlopig een punt achter zijn carrière als zanger te plaatsen en zich volledig als producer te profileren. Bij onder andere Assekrem kan en mag hij zich wat dat betreft een tijdje lekker uitleven. Wij gaan ze niet allemaal opsommen, maar een kleine keuze uit zijn immens groot oeuvre mag bij deze wel even. Voor Luc Steeno schrijft John: De Rode Duivels gaan naar Amerika, Hij speelde accordeon en In Marbella, voor Christoff : Dans le jardin de Sainte Cathérine, Een optimist, Kopje Onder en Onder de toren.

Hij schrijft ook enkele duetten die Christoff samen met zijn zus Lindsay opneemt: Ik geef je wat ik geven kan, Jij leeft in mij en niet te vergeten We nemen elkaar zoals we zijn. Dana Winner heeft een aantal knappe songs aan John te danken: 1000 keer, In alle dingen, Tranen in mijn hart en Dat gevoel. Voor Helmut Lotti en Bart Kaëll schrijft hij het duet Gek op haar, voor Mama's Jasje Als God geen vrouw is, voor Micha Marah Kan ik nog geven om jou, voor Eric Flanders Die lach van jou en Ga naar de zee, voor Frank Galan Haar Casanova, voor Yasmine het wondermooie Diep in mij, tot in lengte van dagen een rasechte Vlaamse klassieker.

Ook Willy Sommers gaat bij collega John aankloppen: Een beetje verliefd, In al jouw dromen, Toen kwam jij, Er is geen reden en ga zo nog maar een tijdje door. Voor Kim Kay produceert hij niet alleen, maar schrijft voor haar Abracadabrant en Touche à tout, voor Vanessa Chinitor: Deel mijn leven, Een koffer vol dromen en Een vleugje romance.

She's always a woman to me

John brengt She's always a woman to me, live tijdens het programma Tartufo.

Trouw

John zingt Trouw, live bij Margriet Hermans .

Erkenning op de Zamu Awards

In 1994 krijgt John tijdens de eerste editie van Zamu Awards een prijs in de categorie auteur/componist samen met Raymond Van het Groenewoud. John mag terecht fier zijn, want op dat podium staan samen met hem ook nog dEUS, Noordkaap, Axelle Red, Eric Melaerts en de groep Dinky Toys.

Het jaar daarop viert John zijn 25-jarige carrière met een reeks feestelijke concerten onder andere de 26ste maart in Maasmechelen onder de titel Tussen einde en begin. Om het geheel extra glans te geven, wordt hij de 21ste september van dat jaar tot ereburger van Maasmechelen verheven.

Heel gewoon

In 1993, John kan de uitdaging niet laten, neemt hij nog eens deel aan Eurosong. Er zijn vier voorrondes en één finale met in het totaal veertig deelnemers. Tijdens de tweede voorronde wordt John zesde met het nummer Heel gewoon. Uiteindelijk wint dat jaar Barbara Dex met het nummer Iemand als jij.

Heel gewoon verschijnt op het Assekrem label op single als B-kant van Hier gooi ik mijn anker dat de eenendertigste juli 1993 op de achtste plaats in de Vlaamse Top Tien mag pronken. John blijft nadien met de regelmaat van een klok singletjes uitbrengen, maar die scoren iets minder hoog in de hitlijsten: De lente, Laat me nooit meer alleen, Nee ik laat je nooit meer gaan, Ik voel me goed bij jou, Ik mag niet meer van je dromen en Een storm in een glas water.

Alles gaat goed

Alles gaat goed met John Terra, tijdens het programma Baraka.

De lente

John Terra brengt zijn nummer De lente, tijdens het televisieprogramma Op het terras in Lommel.

Diana, ik denk aan jou

John Terra zingt Diana, ik denk aan jou bij Margriet .

Radio 2 Zomerhittrofee

Hij wil ook produceren en liedjes schrijven, nieuw talent ontdekken en zelf een beetje achter de schermen verdwijnen. Dat neemt niet weg dat hij nog regelmatig in de spots opduikt, onder andere in 1988 wanneer hij tijdens Zomerhit, georganiseerd door Radio 2, de Zomerhittrofee in ontvangst mag nemen voor het beste Nederlandstalige lied van dat moment Ik zie je nooit meer geschreven door Mike Egan op tekst van Nelly Byl, een ballad door John op een bepaald moment tijdens het refrein met falsetstem gezongen. Een gimmick die niet velen hem in Vlaanderen kunnen nadoen.

Datzelfde jaar was hij Dana Winner tijdens een Limburgse zangwedstrijd tegen het lijf gelopen en neemt haar in 1990 op in de Limburgse ploeg voor de Baccarabeker. In die ploeg zitten ook Johnny Lynn en het duo To Be Louise. Het is het Brabantse team met daarin onder meer Samantha Gilles en B.J. Scott dat met de overwinning aan de haal gaat.

Champagne voor iedereen

De jaren tachtig worden voor John niet alleen een periode van singles opnemen, maar ook een periode van achter de schermen werken, iets dat hem uitstekend afgaat. Hij gaat in 1985 zelf de Limburgse ploeg coachen tijdens de Baccarabeker, sleept datzelfde jaar de Radio 2 Zomerhit in de wacht met het nummer Ik voel me zo verloren. John gaat opnieuw op verzoek van Jean Klüger voor diens firma werken en doet in 1987 mee aan Eurosong waar hij derde wordt met het liedje Champagne voor iedereen.

Dat jaar komen elf kandidaten in aanmerking voor een kans op deelname aan het Eurovisiesongfestival. Bart Kaëll wordt tweede met Carrousel en John legt beslag op de derde plaats. Het is Liliane Saint-Pierre die met Soldiers of Love naar onze hoofdstad mag afzakken. Liliane zal op de elfde plaats eindigen. De overwinning gaat naar Ierland dat Johnny Logan had afgevaardigd met Hold Me Now. John schreef Champagne voor iedereen samen met Nelly Byl terwijl Pino Marchese voor de arrangementen zorgde. De tweede mei 1987 staat John met geheven glas op de derde plaats in de Vlaamse Top Tien.

Champagne voor iedereen

Champagne voor iedereen, zingt John Terra tijdens de nationale finale voor Eurosong.

Deze nacht wil ik eenzaam zijn

Terra zingt Deze nacht wil ik eenzaam zijn, in het programma Met Mike aan zee.

Ik weet niet waarom

Bij Johnny Hoes beleeft John Terra een toffe periode, want de volgende hitsingle Ik weet niet waarom, een vertaling van een Italiaanse hit op tekst van Erik Van Neygen , wordt eveneens een Vlaamse nummer 1. Van Neygen en John gingen aankloppen bij de Italiaanse zanger Nicola di Bari die in 1971 het door Franco Migliacci geschreven Il cuore è uno zingaro had geschreven.

Met dit liedje won Nicola het San Remo Songfestival. Van Neygen bleef wel uit de letterlijke buurt van de originele tekst, want de Italiaanse titel heeft het over Het hart is een zigeuner. De tweeëntwintigste mei 1982 stoot John met deze cover door naar de achtentwintigste plaats in de BRT Top Dertig.

De dag dat 't zonlicht niet meer scheen

Stilaan glijdt John Terra weg uit de belangstelling. Van 1977 tot 1981 neemt hij zelfs geen enkele plaat meer op. Dankzij Xavier Maesen die in Johns orkest speelt en in zijn vrije tijd sessiemuzikant is in de studio’s van Johnny Hoes komt John in contact met deze Nederlandse schlagergoeroe. Die neemt hem mee naar z’n kantoor en laat hem daar twee nummers horen.

Een van die liedjes is Am Tag als die Sonne nicht mehr kam dat op dat moment een dijk van een hit in Duitsland is voor de van zanger van Griekse origine Costa Cordalis. Hoes weet John te overtuigen dit liedje op te nemen, maar staat erop dat hijzelf de tekst schrijft. Op een moment dat de Vlaamse schlager wat in het vergeetboek is geraakt, lukt het John Terra in 1981 zeven weken lang op nummer 1 te staan in de Vlaamse Top Tien, kortom het wordt een monsterhit en een ongelooflijke comeback. In de BRT Top Dertig zit er een twaalfde plaats in.

Compleet gehuld in een new-wave-jasje pakt Marcel Vanthilt samen met zijn groep Arbeid Adelt op tekst van Max Alexander en David Salomon iets later uit met een parodie op dat nummer. Terra kan er smakelijk om lachen.

De overstap die een misstap was

In 1976 stapt John bij Klüger op. De overgang van Studio Madeleine naar Studio Morgan had John slecht verteerd. In Studio Morgan werd hij te vaak geconfronteerd met kinderziektes, een nieuwe studio eigen. Dat stoorde hem als perfectionist in zijn manier van werken. John stapt over naar Philips en komt bij hun producer Romain De Smet terecht, die van BASF was overgekomen en in de tijd samenwerkte met zangeres Cindy, met wie hij enkele niet onaardige singles opneemt in de studio's van Sylvain Tack waaronder Verliefd voor de eerste keer, een liedje geschreven door John samen met Yan Nick en Ramon Smith en met op de B-kant Wacht tot het donker is.

In de Vlaamse Top Tien van dat jaar zit er slechts een zesde plaats in. What nu my love (niet te verwarren met What now my love van Gilbert Bécaud) van de hand van John, Yan Nick en Guillaume Maes in een arrangement van Freddy Sunder en een productie van Romain De Smet, uitgebracht bij de start van 1977, kan je bezwaarlijk een kanjer noemen en is zeker niet te vergelijken met zijn voorgaande successen. Achteraf beseft John dat die overstap wel degelijk een misstap in zijn carrière is geweest.

A la Espagnola

John heeft de smaak goed te pakken, want in 1974 pakt hij uit met het zomerse A la Espagnola, een overduidelijke blauwdruk van het in die tijd razend succesvolle Eviva España. John was bezig aan de opname van zijn eerste elpee voor Klüger in Studio Morgan in Brussel, eigendom van Roland Klüger, de broer van Jean. John had de tekst al eerder gekregen van Jan Theys en terwijl hij de tekst las, hoorde hij gelijktijdig in zijn hoofd de melodie.

De eenentwintigste april 1974 staat John met dit nummer op de tweede plaats in de Vlaamse Top Tien. Had Samantha toen geen hit gescoord met Eviva España dan had er voor John en A la Espagnola veel méér ingezeten, want Jean voorspelde het een grote hit. Nadien brengt Terra bij Klüger nog nummers op single uit zoals Vergeet niet te schrijven, Als het niet meer anders kan en Rosanna.

Nummer één voor 'Is er een ander'

Intussen was Terra zo bezeten door muziek dat hij zich inschrijft aan het conservatorium in Brussel. Hier ging John zich verder specialiseren in notenleer en klassieke gitaar. Hij hield dit vol tot hij zo'n vijftentwintig optredens per maand had af te werken. Toen werd het kiezen geblazen en koos hij voor zijn carrière als beroepszanger. De daaropvolgende single Is er een ander (tussen jou en mij) doet het enkele maanden later opnieuw beregoed, er zit zelfs een top drie hit in de toenmalige BRT Top Dertig in. In de Vlaamse Top Tien blijft John zelfs zes weken na mekaar op één genoteerd. In de jaren negentig maakte Lotti het liedje onsterfelijk door er een Engelse tekst bij te schrijven en het in te blikken als I Should Have Known.

De motor stokt

Die eerste singles van John zouden bijna allemaal vertalingen worden van bekende hits, zoals ook Parking Rosie, een vertaling door Yan Nick en Marc Stelvio van Cracklin’ Rosie van Neil Diamond. Dit nummer eindigt in de Vlaamse Top Tien van 1970 op de tweede plaats. Minder vlot gaan de singles Na na na ('t verleden), In de duinen en Mooie blauwe ogen van de hand.

De laatste single die John voor EMI inblikt is Een deuntje uit de oude doos, een vertaling van Breakin’ up is hard to do van Neil Sedaka, vertaald door Penny Els, alias Els Van den Abbeele. Dat nummer werd aan John doorgespeeld door de toen nog piepjonge producer Yves De Vriendt. Yves had voor John trouwens het liedje Mooie blauwe ogen geschreven en had ook nog voor Joe Harris en Ronnie Temmer gewerkt. De dertigste januari 1972 geraakt John met dit nummer nog net binnen de Vlaamse Top Tien en houdt daar halt op plaats negen.

Liefde voor 'Wight is wight'

Tijdens een optreden in Turnhout ontmoet hij de bekende impresario Robert Bylois, oprichter van het Beneluxtheater en manager van Salvatore Adamo. Robert was ook een Limburger afkomstig uit Diepenbeek. Het klikt meteen tussen hen beiden. Hij nodigt John een week later uit op zijn kantoor in Brussel en na een korte babbel neemt Bylois meteen telefonisch contact op met platenfirma EMI. Die waren in 1970, na het plotse overlijden van zanger Danyel Dirk, op zoek naar nieuw talent.

Dirk had in 1969 een vette hit te pakken met Als je de taal van de liefde verstaat, twee weken op één tijdens de maand februari van dat jaar en iets later, tijdens de maand juli, met Er stond een regenboog. Jan Theys was toen de vaste tekstleverancier voor Dirk. De achtentwintigste augustus 1969 overlijdt hij op weg naar huis na een optreden in Antwerpen aan de gevolgen van een zwaar auto-ongeval. Een week na die telefoon van Bylois, wordt John uitgenodigd in de EMI studio aan de Koolmijnkaai in Brussel en neemt daar samen met een pianist enkele liedjes op. Meteen nadien krijgt hij te horen dat hij voor die auditie geslaagd is en krijgt een platencontract aangeboden.

John weet met zijn vreugde geen weg. Er moet dringend een plaatje worden opgenomen, maar alle studio's in Vlaanderen zijn bezet. Dus trekken zij naar Nederland, naar Hilversum en nemen daar in één dag het nummer op, orkest, zang en mixing inbegrepen. De keuze valt niet op een eigen song van John, maar wel een vertaling van de hit Wight is wight, in Frankrijk op dat moment een gigantische hit voor Michel Delpech die het chanson ook zelf had geschreven. Voor de Nederlandse tekst zorgde Patrick Ruymen. De veertiende februari 1970 staat John met zijn versie op de vijfde plaats in de Vlaamse Top Tien. Het singletje wordt ook vlot door Radio 2 opgepikt en vaak gedraaid.

De eerste single is een feit

Op zekere dag moet hij in Nederlands - Limburg optreden. De vereiste is dat hij zich inschrijft onder zijn artiestennaam. Hij neemt het eerste deel van zijn familienaam Terwingen en het eerste deel van de familienaam van zijn moeder, Ramaekers, en de artiestennaam John Terra is geboren. De Nederlanders vinden het geweldig dat een Vlaming bij hen in het Frans komt zingen.

Tijdens een crochetwedstrijd in Kuringen ontmoet John voor de eerste keer Jan Theys, maar Jan heeft op dat moment geen tijd om zich met de carrière van John bezig te houden. Theys schreef in die tijd al veel teksten voor liedjes onder zijn schuilnaam Yan Nick. In Sint-Truiden wordt een paar maanden later een wedstrijd georganiseerd door het kleine platenlabel Gerda Records.

John wint die wedstrijd en mag zijn eerste singletje opnemen samen met accordeonist Jean Menten, tevens eigenaar van het Gerda label (genoemd naar de vrouw van Jean Menten). Als eerste single komt in 1967 Dans tes yeux aan bod gekoppeld aan Je n'oserai plus. De arrangementen werden geschreven door Leo Caerts, bekend van de hit Eviva España. en in die tijd leider van het begeleidingsorkest van Will Tura .

Dans tes yeux

In Genk gaat John iets later klassieke gitaar studeren. Hij leert ook als geen ander in ijltempo arrangeren, want het componeren zit hem in het bloed. Hij is amper twaalf wanneer hij al zijn eerste liedje schrijft, in het Frans nog wel, want Salvatore Adamo is op dat moment zijn grootste idool. Dat eerste liedje heet Dans tes yeux. Met dit nummer doet John aan haast elke crochetwestrijd in Limburg mee.

Op aanraden van pastoor Wellens schrijft John zich in voor een wedstrijd georganiseerd in de parochiezaal van zijn gemeente. Dat optreden kent zo'n succes dat John vanaf zijn dertiende aan haast elke wedstrijd meedeed die er in Limburg maar georganiseerd werd. Zijn ouders waren niet zo'n gangmakers van welke ambitie ook. Zij legden nooit druk op hun kinderen, zij lieten eerder hun kinderen hun gang gaan.

De muzikale drievuldigheid

Een paar ooms langs moeders kant, de nonkels Jef, Jean en Albert, hadden een eigen orkest, The Ramblers (niet te verwarren met hun Nederlandse naamgenoten). Niemand van die ooms kon muziek lezen. Thuis legden zij dan de nieuwste platen op en speelden die na op het gehoor zodat zij in het weekend wanneer zij gingen optreden weer kersvers materiaal hadden. John mocht van kindsbeen af met hen elke week mee naar die repetities en daar kreeg hij snel de smaak te pakken, vooral omdat zijn ooms ook goed konden zingen.

Johnny Terwingen komt ter wereld

John werd de 21ste juni 1951 in Hasselt als Johnny Terwingen geboren in een gezin van drie kinderen. John heeft nog twee jongere broers, Roger en Ludo. Pa was huisschilder, een vrij stille man die zich ooit nog aan cabaret waagde en mama hield het huishouden nauwgezet in de gaten. Zij was erg muzikaal, zij floot graag een deuntje.