Bart Peeters

Delen S
Geboren in Mortsel
op 30 november 1959
Bart Peeters
Bekijk DiscografiesLees Biografie
"Méér dan 'n presentator en acteur is hij een bevlogen muzikant en singer-songwriter" - De Morgen
Een Vlaamse creatieve duizendpoot

Brood voor morgenvroeg

Brood voor morgenvroeg

Op maandag 2 oktober 2017 ligt het nieuwe album van Bart Peeters in de winkel Brood voor morgenvroeg. In de media meteen goed voor een 4-sterrenkwotering. Bart wordt geprezen om de vaardigheid waarmee hij de banaliteiten van het leven een universeel karakter weet te geven: de draak steken met een aantal hedendaagse verslavingen zoals in De Wifi Song en in Smartphone, een cover van Drakes Nineteen85. In Mirakelman omschrijft hij Stan Van Samang als een soort superman die zelfs zijn vrouw weet te imponeren. Zonder blikken of blozen durft Peeters op te scheppen over zijn danscapaciteiten in Twijfel niet en dans met mij. Coveren kan hij ook als de beste of wat dacht u van De Scheidingssong waarin u Daniel Lanois' Jolie Louise zal herkennen. "Een rare poffertjeskraam goes New Orleans-versie", aldus Bart. "Soms moet dat kunnen, hoop ik. Mijn ukulele rammelt wat, maar het was een livetake met alles tegelijk in de studio, tja …" Hij covert ook Jean Jacques Goldman in Tot je weer van me houdt. Het prachtige Hemels heeft terecht een plaats op dit album gekregen. Bart schreef dit meteen na de aanslag in de Bataclan. "Er bestond nog geen echte opname van “ emel", alleen liveversies die gek genoeg 3,5 miljoen keer hun weg vonden op het internet. Het werd spontaan vertaald in allerlei talen, ook in het Arabisch. Of het een goede vertaling is, weet ik niet. Het liedje bleek in mijn pc een bridge te hebben, was ik helemaal vergeten …" Bart wordt op de gitaar begeleid door Tom Van Stiphout en vocaal bijgestaan door Pieter Vandenheuvel. "Het Nieuwsblad" vindt dat minstens zes van de twaalf nieuwe songs singlewaardig zijn: "Heel veel krenten in dat brood voor morgenvroeg!"

Platina

In 2017 is Bart te gast tijdens het programma Liefde voor Muziek van VTM. "Muziek mogen maken met en voor Koen, Kris, Natalia en andere topartiesten, dat hebben ze mij echt geen twee keer moeten vragen. Van mij mocht echt álles gecoverd worden in om het even welke versie. Ik wilde verrast worden. En of ik verrast ben geweest!", aldus Bart. Maandag de 8ste mei 2017 kwamen zijn liedjes aan de beurt. Isabelle A vertolkte Lepeltjesgewijs in het Frans Dormir en cuillière. Natalia zong, met The Radios en Robert Mosuse in gedachten, Teardrops, Josje bracht Ontdooi me, Lady Linn Wat nog komen zou dat zij voor de gelegenheid vertaalde als Raindrops on a leaf, Gert Pardoel schiterde met Hemel en Clouseau She goes nana. Op het einde brak Bart als hulde aan zijn vrouw Anneke los een vertaling van Johnny Guitar Watsons Booty, Ooty Als jij met je billen en je heupen shaket. De 22ste mei verscheen de verzamelaar Liefde voor Muziek waarop Bart te horen is met zijn versies van Blank of zwart van Isabelle A, Tele-Romeo van K3 en Nobelprijs van Clouseau. Met méér dan 20.000 verkochte exemplaren werd het album binnen de kortste keren met platina bekroond.

Bart & Gasten

In de week van 3 tot en met 6 april 2017 verving Bart Peeters, Lieven Van Gils in diens talkshow Van Gils en gasten, voor de gelegenheid Bart & gasten genoemd. Op donderdag 6 april nam Bart voor de laatste avond de honeurs waar en deed dat op een speciale manier. De uitzending stond deels in het teken van Iedereen tegen kanker, de actie van Eén en Kom op tegen kanker waarbij Vlamingen worden opgeroepen om samen actie te ondernemen tegen kanker. Voor een zeer speciale samenwerking verliet gastheer Bart voor heel even de studio. Hij kreeg namelijk het idee om kankerpatiënten al zingend een hart onder de riem te steken. Bart zette zelf een actie op poten om samen met de meisjes van K3 de kinderen die in het UZ Gent op de afdeling kinderonco verblijven, met liedjes te verrassen. "Optreden voor kinderen die vechten tegen kanker is een heel intense ervaring. Op zo’n dag raak je doordrongen van respect voor de kinderen, hun ouders, broers, zussen en hun begeleiders." Ook Klaasje, Marthe en Hanne van K3 waren onder de indruk van het bezoek: "Natuurlijk wilden we er samen met Bart voor zorgen dat de kinderen even alles konden vergeten en gewoon samen zalig liedjes zingen. Het was een intense dag met veel emotie, maar we hebben vooral veel lachende gezichten gezien."

Alleen & Zonder Plan solotoer

Op 17 september 2016 speelden Bart en zijn Ideale Mannen hun voorlopig laatste concert. Iedereen haalt nu een frisse neus om er in oktober 2017 terug te staan. Bart doet tijdelijk een kleine solorit. Met de "Alleen & Zonder Plan solotoer" grijpt Peeters tijdelijk terug naar hoe het vijftien jaar geleden allemaal begon. Een gitaar en twee lepels vormen zijn gezellen. De concerten starten zonder vooraf bepaald plan. Er is enkel de garantie dat hij zich volledig zal laten gaan als muzikant, entertainer, maar niet als danser. Voor velen is dat laatste een geruststelling. In de pers lezen we: "In het intieme karakter van deze show mogen we even in zijn ziel kijken. Peeters is een podiumdier. In zijn eentje wil hij blijkbaar méér op de lachspieren dan op de oren werken. De moppen komen zo naturel over dat we bijna zouden geloven dat hij ze niet heeft ingestudeerd. Zijn optreden neigt deze keer meer naar cabaret dan naar kleinkunst." Bart ging met deze toer op 1 oktober 2016 van start in zaal "Ariadne" te Heverlee, om de 18de mei 2017 af te ronden te Merksplas.

Hemel

Op 13 november 2015 hadden in Parijs enkele terreuraanslagen plaats. De eenentwintigste moest Bart optreden in Dilbeek. Hij begon dat optreden met het lied "Hemel". Dat was gericht aan de slachtoffers van de aanslagen in Parijs. Peeters kreeg er bijzonder veel lof voor. Hij voelde dat hij anders moest beginnen dan bij een gewone show. Die avond zong Bart als inzet "Hemel", een nummer dat hij net voordien in nog geen drie kwartier had neergepend. Hij speelde al een tijdje met het idee voor dat nummer. "God is liefde en zeker geen haat. Geen reden voor misbruik of een nepkalifaat. Het staat in de Bijbel en in de Koran: zonder liefde kan de hemel niet bestaan." Toen op 22 maart 2016 Brussel werd geteisterd door terreuraanslagen dook "Hemel" plots op het internet op en was het enkele dagen later al méér dan drie miljoen keer bekeken. Bart werd ook her en der gevraagd om dit liedje voor radio en televisie te komen zingen. Volgens Bart is het liedje echt slimmer dan de zanger: "Dat mensen daar troost in vinden en er hun verdriet een plaats mee kunnen geven, maakt me trots."

Wat nog komen zou

Bart Peeters zingt Wat nog komen zou in De Madammen

Wat nog komen zou

Net voor Allerheiligen 2015 brengt Bart Peeters Wat nog komen zou opnieuw uit. Hij zong dat nummer voor het eerst in 2012 voor de slachtoffertjes van de busramp in Sierre. Oorspronkelijk schreef hij de tekst voor Robert Mosuse met wie hij in de jaren negentig bij de band The Radios speelde. Robert bezweek in 2000 aan een hersentumor. Vijftien jaar later krijgt het nummer opnieuw een emotionele betekenis voor Bart. Hij plaatste zaterdag de eenendertigste oktober een nieuwe clip van Wat nog komen zou als eerbetoon aan zijn in januari 2015 overleden vader.

Konijneneten

Dicht bij mij

Bart Peeters kleurt op speelse wijze onze muzikale cultuur. Dicht bij mij zingt hij samen met de Zuid-Afrikaanse Tutu Puoane in Café Corsari.

Dennenlaan

Bart Peeters sluit op elegante manier de uitzending van Reyers laat af met zijn Dennenlaan.

Op de groei

In de zomer van 2014 blokletteren de kranten "BART PEETERS IS TERUG!", de zanger bedoelen ze, want op tv konden we hem al die tijd regelmatig terugzien. Bart heeft een pak van zijn vrije tijd in het schrijven van liedjes gestoken. Het resultaat daarvan horen wij op zijn album Op de Groei, een mix van folk, cabaret, wereldmuziek, zelfs een beetje hiphop en een streepje jazz.

Zijn vrienden en lievelingsmuzikanten mogen hem ook deze keer omringen: Ivan en Mike Smeulders, Piet Van den Heuvel, Emile Verstraeten én Amel Serra Garcia. Die bende werd in de Motor Music Studio en de Ace Studio & Studio Dam uitgebreid met nog eens zeventien muzikanten waaronder Tom Vanstiphout, Piet Goddaer, Carlo Mertens en Kobe Proesmans. Ook deze keer slaan Jo Francken en Bart Peeters hun producershanden in mekaar. De uitdaging is groot, want zijn vorige vier albums bereikten alle de dubbele platinastatus. Zijn liefde voor zijn habitat schrijft hij samen met Hugo Matthysen en Victor Hidalgo neer in het liedje Boechout. Met zijn buurman Jan Leyers pent hij Konijneneten. Samen met Tutu Puoane zingt hij Dicht bij mij en scoort in het najaar gelijk een dikke radiohit met het door hemzelf geschreven Lepeltjesgewijs. Hij zingt het de zevenentwintigste september 2014 naar de tweede plaats van de Vlaamse Top Vijftig. Het album staat binnen de kortste keren op één in de Ultra Album Top Tweehonderd.

Een muzikale adempauze

Eind 2011 houdt Vlaanderen heel even de adem in. Bart laat weten dat hij de riem even wil afgooien. Hij heeft samen met broer Stijn de optelsom gemaakt: vier studio-albums, tien jaar onafgebroken op tournee, achthonderd uitverkochte voorstellingen in Vlaanderen en Nederland. Van 2008 tot 2011 had hij elk jaar tijdens de MIA-Awards de trofee van Beste Nederlandstalige Artiest gewonnen. Een muzikale adempauze is méér dan welkom. Bart gaat de komende jaren een frisse neus halen.

EMI brengt een verzamelalbum uit onder de toepasselijke titel Het beste en tot nog eens. Het is een collectie van tweeëntwintig liedjes beginnend met Poolijs en eindigend met Niets of niemand houdt ons tegen.

Peeters in Marokko

De drieëntwintigste juni 2011 speelt Bart samen met zijn groep tijdens de achtste editie van het Timitarfestival in Agadir, een van de topfestiviteiten in die regio. Hij was door Brahim El Mazned gespot tijdens het Sfinksfestival in Boechout. Die wil Bart koste wat het kost naar Agadir halen. Hij mag daar de drieëntwintigste juni de affiche delen met sterren als Goran Bregovic, Hindi Zahra en Amadou & Mariam.

Voor de gelegenheid heeft hij trouwens een aantal van zijn klassiekers in het Frans laten vertalen. Zijn zus is romaniste en is met een Fransman getrouwd, dus de vertaling klinkt behoorlijk. Sommige zijn op het randje van het prettig gestoorde af: Poolijs wordt Film noir en Er kan nog altijd eentje bij klinkt die dag als C'est le ciel qui tombe sur la tête.

Op handen gedragen

Door zijn optredens in Vlaanderen en Nederland groeit de positieve kritiek in de media. Bart wordt uitgeroepen tot een van de beste performers in de Benelux. En hij geniet van die titel! Om geen misverstanden te creëren: in Vlaanderen treedt Bart veel méér op dan in Nederland, dus Vlaanderen is en blijft zijn biotoop. In Nederland komen alleen nog de grote theaters in aanmerking, de Nederlandse festivals worden intussen achterwege gelaten. Internationaal is Bart intussen met mate uitgeweken naar Frankrijk en Marokko waar zij fantastische optredens hebben gegeven. Die wisselwerking tussen festivals en theaters heeft Bart nodig. Op festivals laat hij zich gaan als performer, in theaters is hij eerder de singer-songwriter.

Hij voelt zich wél een zanger met beperkingen, want een zanger pur sang is in de ogen van Bart iemand als Helmut Lotti . Nu zijn de zangers waar Bart zelf erg van houdt beperkter qua stemomvang, een vergelijking met schuurpapier gaat dan beter op. Hij dweept met zangers als Tom Waits, Boudewijn de Groot en Bob Dylan. Een hemels stemgeluid reserveert Bart liever voor engelen.

De Ideale Man

Bij VTM hadden ze in 2010 een onderzoek gedaan in het programma Het perfecte plaatje met daarin als onderdeel de zoektocht naar de ideale echtgenoot. In dit verhaal was Bart Peeters verkozen tot de ideale man, voor de gelegenheid gehuwd met Dina Tersago als de ideale vrouw. De familie Peeters wist niet wat zij hoorde. "Bart is allesbehalve ideaal", klonk het daar in koor. Die eretitel wordt wel gereserveerd voor het volgend album De ideale man.

Omdat Bart trouwer is dan een hond, gaat hij ook deze keer samenwerken met producer Jo Francken en trommelt hij zijn vaste band weer op, in de studio aangevuld met een rist muzikanten waaronder: De Murga Armada, Het Cosy Brass Quartet, Les étoiles de Bruxelles en het Steylaerts Quartet. Veertien liedjes sieren het album met naast de titelsong Vervaldag dat Bart samen met Jan Leyers schreef, Een echte vrouw dat hij na lang aandringen bij Alicia Keys en haar A woman's worth dan toch mag vertalen en Matongé dat hij samen met Emile Verstraeten schrijft.

De Ideale Man

In gans mannelijk en vrouwelijk Vlaanderen werd hij uitgeroepen tot De ideale man. Bart Peeters levert ons trots zijn muzikaal verslag bij Villa Vanthilt.

Messias

Bart Peeters stijgt boven zichzelf uit met het fantastische Messias. Helemaal live in concertzaal De Roma.

Het kinderplaatje van Bart Peeters

November 2008 is er ook de release van het album Het kinderplaatje van Bart Peeters met daarop onder andere Toeterlied en Kniktiklaas. Dit album was al eerder dat jaar in de maand maart verschenen bij het blad Libelle.

Maar meer dan de immer opgewekte tv-presentator, acteur en mede-archtect van het Peulengaleis is Bart Peeters een bevlogen zanger, muzikant en liedjesschrijver.

De Morgen

De hemel in het klad

De vijfde september 2008 wordt het album De hemel in het klad geboren. Bart heeft met Jo Francken duidelijk afgesproken dat zij als een Siamese tweeling aan het project gaan beginnen. Twee producers voor één plaat waaraan ook nog eens zo'n achttien muzikanten meewerken, is niet niks en het mag wat kosten ook. Peeters staat er immers op dat zijn muzikanten voor het volle pond betaald worden, er wordt niet zomaar wat bijgeklust. De namen liegen er dan ook niet om: Bert Joris, Bert Embrechts, Tom Vanstiphout, Jean-Pierre Vanhees, Nico Schepers enz... Bob Porter mag de blazers arrangeren en Mathieu Le Boudec de strijkers. De vaste band van Bart is er ook met de heren Mike en Ivan Smeulders, Piet Van den Heuvel, Emile Verstraeten en Abdellah Marrakchi, een tovenaar op percussie.

Samen met Piet en Ronny schrijft Bart de liedjes en blikt ook Er is geen een zoals jij van Raymond Van het Groenewoud in en vertaalt Damien Rice met graagte. De hemel in het klad levert heerlijke liedjes op die op de radio grijs worden gedraaid. Denk je soms nog aan mij?, een schoolvoorbeeld van een heel snelle bevalling, in een handomdraai samen met Ronny Mosuse geschreven.

Zomerdagen

Bart Peeters brengt zijn lied Zomerdagen ten gehore in het praatprogramma Zomer 2008 van Marcel Vanthilt.

De Gevaren van Zes Snaren

Augustus 2008 presenteert Bart het gitaarboek De gevaren van zes snaren dat hij samen met Yurek Onzia in mekaar heeft geknutseld. Het boek telt 111 pagina's en werd uitgegeven door The House of Books. Het is een praktische handleiding bedoeld voor mensen die geen gitaar kunnen spelen, maar het graag willen leren. Duidelijk en eenvoudig worden in diverse stappen de technische kneepjes uitgelegd. Traditionals, songs van Prince en Bob Dylan en het werk van Bart Peeters zelf vormen de basis van dit handig speelboek.

Optreden à volonté

In april staan zij ook op de affiche van Nekka Nacht waarbij zij dan ook nog eens geflankeerd worden door Ramses Shaffy, Raymond Van het Groenewoud, Hannelore Bedert en Jan De Wilde. Een mens zou voor minder door de knieën gaan, maar Bart houdt zich méér dan staande. De sfeer was namelijk erg relaxed. Hij ervaart dat optreden als één groot muzikaal bad.

Spelen voor een groot publiek is leuk, nochtans prefereert Bart iets meer kleinschalige concerten, al staan zij die zomer op de affiches van Beleuvenissen, Suikerrock en Marktrock. Hij speelt liever een aantal keren méér dan toe te geven aan optredens in het Sportpaleis of zo. Laat dat maar aan de heren Clouseau over. De Roma bijvoorbeeld ligt hem beter. De omvang van die zaal speelt het contact met het publiek in de hand, er kan oprechter live gemusiceerd worden.

Zo is er maar Eén

In april 2008 horen we Bart tijdens Zo is er maar Eén op Eén in de categorie "Hartzeer" een ontroerend mooie versie neerzetten van Voir un ami pleurer van Jacques Brel in de vertaalde versie van Johan Verminnen Een vriend zien huilen kan ik niet.

Braveau Clouseau

In 2007 levert Bart met veel plezier zijn bijdrage aan het album Braveau Clouseau dat in de maand september van dat jaar wordt gereleaset als eerbetoon aan twintig jaar Clouseau. Bart zingt geheel in zijn eigen stijl een van dé Clouseauklassiekers bij uitstek Domino.

Omdat ik van je hou

In 2007 zingt hij in het programma Zo is er maar Eén zijn versie van Omdat ik van je hou van zijn vriend-collega Raymond Van het Groenewoud.

Poolijs

Bart Peeters zet de boel op stelten met zijn aanstekelijke Poolijs. Ditmaal samen met muziekgroep Kadril live op de Nekkanacht 2006.

Slimmer dan de zanger

In 2006 is er het album Slimmer dan de zanger met daarop vertalingen van enkele grote jongens uit de popmuziek, onder meer Riccardo Cocciante en Bob Dylan. Voordien had Bart al zijn vertalende tanden gezet in Dylans Tangled up in blue die Bob in 1975 had geschreven voor zijn album Blood on the Tracks. Alleen het woordje blauw leende Bart omdat hij bij het schrijven van zijn liedje terugdacht aan hun trouwdag toen Anneke een blauwe jurk droeg.

Er wordt opgenomen in Studio BC en Studio Ronny. Producer van dienst is Jo Francken, al heeft die tijdens de opnamen méér de indruk dat Bart zowel de artiest als de producer is en hij de technicus van dienst. Na een tijdje gaan zij echter aanvullend werken en staan beiden ook keurig apart als producers op de hoes vermeld.

De dertiende april 2007 wordt de Slimmer dan de zanger-show op Eén uitgezonden en verschijnt ook op dvd. Die staat acht weken op één in de Ultra Top Tien en van het album zelf worden twintigduizend exemplaren verkocht, gelijk goed voor platina.

Het Gordellied

in 2006 omringt Bart zich met de dames Belle Perez, Sandrine en Barbara Dex voor het Gordellied van dat jaar Er kan altijd nog een tandje bij.

Bart eert Will Tura

Bart neemt voor het album Viva Tura zijn versie op van In mijn caravan.

Zeester en koffie

In 2003 zong Bart Peeters het liedje Zeester en koffie in het programma Bart Peeters zonder circus. Het is een bewerking van het liedje 'Starfish and coffee' van Prince.

We deden zoveel mogelijk live-takes, alles tegelijk de plaat op met de strijkers achteraf. Ronny wilde voorkomen dat ik te veel zou nadenken tijdens het inblikken.

Over 'Het plaatje van Bart Peeters'

Het Plaatje Van Bart Peeters

Veertien liedjes uit die productie belanden op het album Het plaatje van Bart Peeters. Een moeilijkere titel is niet nodig: "Omdat Ronny en ik vonden dat alle platen moeten proberen te klinken zoals The Beatles, nodigden we in de studio naar hartenlust fijne muzikanten uit.". Deze keer wordt er opgenomen in Studio Jet, Studio Ronny, Studio Frank en de Arenbergschouwburg. Vijftien muzikanten moeten het klankdecor invullen, gaande van Geert Waegeman over César Janssens tot en met Ad Cominotto en Ivan Smeulders.

Zonder Circus

In 2002 is er zijn theatertournee Zonder Circus. Bart wil de perceptie die het publiek van hem heeft, bijsturen! Hij wil niet langer de fantast zijn die in bijvoorbeeld de Droomfabriek alle wensen tegemoetkomt. Op het podium mag het voor hem iets eenvoudiger, simpeler qua aanpak. Hij en zijn gitaar zijn de enige attributen die aan bod komen. Gek genoeg wordt deze sobere aanpak een groot succes. Pas nu kregen de mensen door dat Bart een echte muzikant is in hart en nieren. Hij houdt dat twee jaar vol in de Vlaamse zalen.

Heist aan zee

Bart Peeters zingt Heist aan zee in De laatste show. Met dank aan de vakkundige begeleiding van de DLS-band.

Rampjaar

Het jaar 2000 is ten huize van Peeters een echt rampjaar. Robert Mosuse sterft aan de gevolgen van een hersentumor en Ann en Bart moeten hun niet-levensvatbare baby Jimmy loslaten. Dat rotjaar verwoordt Bart iets later in het nummer Soms sneeuwt het in de lente gebaseerd op een nummer Sometimes it snows in April van Prince.

Tura & Peeters

Will Tura nodigt Bart Peeters uit tijdens Tura in Vorst '98.

Zijn eerste soloplaat

In de slipstream van het VTM-programma De Vliegende Doos verschijnt Barts eerste Nederlandstalige soloplaat met daarop liedjes uit die tv-reeks. In 1995 wordt dat album op het EMI-label uitgebracht met daarop twaalf liedjes in een productie van Ronny Mosuse. Het is een leuke kinderplaat met daarop liedjes als: Joske de neushoorn, Een zeeleeuw lust geen kaas, Lieve kleine Anja.

Qua muzikale begeleiders doet Bart op deze plaat een beroep op Evert Verhees, Jean Blaute, Walter Mets en Eric Melaerts. Er wordt tijdens de maanden augustus, september en oktober opgenomen in de Galaxy Studio in Mol. De reacties op het album zijn positief.

Deze samenwerking met Ronny Mosuse als producer smaakt naar nog. Bart wil van af dan bewijzen dat je net zo goed in het Nederlands kan zingen, al hanteert hij liever in dezen het woord Vlaams, als in het Engels. Als je een goede tekst schrijft, bekken die woorden even goed als de Angelsaksische.

De Droomfabriek

Bart trad tijdens de jaren 90 geregeld op met de groep The Radios. Voor De Droomfabriek kropen zij in de huid van The Beatles en speelden een medley van verschillende Beatles-nummers. Bart vertolkte de rol van drummer Ringo Starr.

The Clement Peerens Explosition

De fans van The Radios fronsten de wenkbrauwen toen Bart in 1994 als zijn alter ego de vuilbekkende, oerdomme friturist Vettige Swa, neerzet als drummer in de band The Clement Peerens Explosition (Clement Peerens had vormgekregen bij Studio Brussel in Het Leugenpaleis) en dat in het gezelschap van Ronny Mosuse en Hugo Matthysen. Hier kan hij als kameleon een deel van zijn overdosis energie kwijt. Bart mag zich lekker laten gaan in nummers als: Foorwijf, Als ik er ene geef, en Jezus wwd!

Dreaming Wild

In 1991 schreven The Radios de soundtrack voor de film Boys, van Jan Verheyen. Dreaming Wild was ook een nummer uit die soundtrack. Ze brengen het nummer in het populaire programma Baraka.

Swimming in the pool

Tijdens de zomer van 1990 zocht Bart samen met De Radios verkoeling aan het zwembad. Swimming in the pool was daarvoor de ideale soundtrack. Hier brengen ze het nummer bij Luc Appermont in het programma Sterrenwacht.

Bart brengt hulde aan Will Tura

In 1990 wordt de medewerking van Bart Peeters gevraagd voor het hommagealbum Turalura waarvoor hij een versie neerzet van de Tura hit Linda.

Lucky Day

Tijdens het programma Moet Kunnen spelen Bart Peeters en The Radios het nummer Lucky Day.

I'm into folk

In 1988 scoorden Bart en De Radios een monsterhit met I'm into folk. Ze brengen het nummer met plezier tijdens Moet kunnen.

Beri Beri

Met Hugo Matthysen, Jan Leyers en Marc Kruithof richt Bart met enkele medestudenten van de universiteit van Antwerpen het groepje Beri Beri op. Covers maken hun repertoire uit. Bals zijn op dat moment hun afzetgebied. Jaren later gaat elk zijn eigen weg. Jan Leyers richt Soulsister op, Hugo Matthyssen zijn groep de Bomen en Bart Peeters vindt zijn gading bij De Radio's, de latere The Radios. Op zijn achttiende wordt Bart opnieuw verliefd op de akoestische gitaar.

Ontdekking van de drums

Op zijn veertiende wordt de gitaar geruild voor het drumtoestel. Vrij snel speelt hij mee in groepjes waarvan de leden een pak ouder zijn dan hij. Zij moeten hem op de een of andere manier dus wel muzikaal vertrouwd hebben. Rock à la Yes was aan de orde van de dag om zich eind jaren zeventig schuldig te maken aan punk.

Zijn eerste gitaar

Tijdens zijn middelbare studies krijgt Bart privéles klassieke gitaar. Aan de muziekacademie van Lier volgt hij notenleer.

Bart Peeters wordt geboren.

Iets later wordt zijn broer Stijn geboren die nu zijn baas is, zorgt dat alles in goede banen wordt geleid. En dan is er zijn zes jaar jongere zus Kaat die zich als onderwijzeres verdienstelijk bezighoudt met kinderen met leerstoornissen.

Stijn en Bart vormden als kind een onafscheidelijke tandem. Thuis werd de garage omgevormd tot een soort theater waar poppenkast werd gespeeld. Bart leverde de teksten en maakte de poppen. Nadien werden kinderen uit de buurt opgetrommeld om samen met hen musicals op te voeren waarbij Bart regisseur en tekstleverancier was. Hij speelde toen al drums en gitaar, maar broer Stijn was dé ster van de show, de Michael Jackson van dienst.